tisdag 27 januari 2015

Sandviks kvarn

På norra Öland hittar man en stor, och för Öland ovanlig, väderkvarn - Sandviks kvarn. Det är en så kallad "holländare", där endast toppen, där vingarna sitter fast, är vridbar. I en så kallad stubbkvarn vrider man hela kvarnen efter vinden. I något papper/någon bok/något häfte har jag läst att Sandviks kvarn ska vara en av Europas största väderkvarnar. Om detta stämmer låter jag vara osagt. Men, den cirka 26 meter höga (sju eller åtta våningar, man räknar lite olika) kvarnen är i alla fall Nordens största! Det är inte bara höjden på kvarnen som imponerar, utan även bredden mellan vingspetsarna imponerar med sina 24 meter.

Sandviks kvarn uppfördes ursprungligen 1856 i utkanten av Vimmerby. Vingarna blåste ner efter några år, och kvarnen användes till annat än att mala säd. 1885 såldes kvarnen, och den nya ägaren lät montera ner hela träkonstruktionen. Delarna märktes och transporterades till Sandvik på Öland, där den återuppfördes på en två våningar hög fot av öländsk kalksten.

1955 såldes kvarnen till hembygdsföreningen och en enklare kaffeservering inrättades. 1964 moderniserades köket och man gjorde om kaffeserveringen till restaurang som finns än idag. Kvarnen är även ett museum, där man kan se den imponerande konstruktionen inifrån!

På Öland finns idag cirka 400 stubbkvarnar och ett 20-tal holländare. Stubbkvarnen användes som regel till husbehov, medan kvarnen i Sandvik (och andra holländare) var en så kallad tullkvarn. Man fick betala för malning, antingen med pengar eller säd.

Jag har varit vid Sandviks kvarn många gånger genom åren, men jag vet inte om jag varit inne i den. Man tycker ju att jag borde veta om jag varit det eller inte. Men, jag vet inte om jag bara sett bilder inifrån kvarnen eller om jag faktiskt varit inne... Bör man bli orolig nu? Jag menar för mitt minne...

Av någon anledning så brukar det bli ett stopp vid Sandvik varje gång jag är på tur uppe på norra Öland. Och ofta så blir det ett litet lunchstopp. Vi (dvs jag och syrran) brukar allt som oftast äta i restaurangen som är intill kvarnen, alltså inte den som är i kvarnen. Där vi brukar äta är det lite "enklare" mat, typ pizza... Även om jag sett kvarnen många gånger så är det en imponerande syn när den tronar upp sig där "mitt ute i ingenstans". Sandvik ligger nämligen närmare vattnet...

Hitta hit: 25 km norr om Borgholm, skyltat Sandvik från väg 136.

Inga kommentarer: