fredag 2 januari 2015

Solna kyrka

Vet ni att det finns en rundkyrka i Solna? Det visste inte jag. Inte förrän jag började leta material om Norra begravningsplatsen inför min tur dit på Luciahelgen 2014. Men, så är det. Och, när jag ändå var vid Norra begravningsplatsen och Solna kyrka och Solna kyrkogård ligger alldeles söder om Norra begravningsplatsen så var det ju inga problem att traska dit. Det är nämligen bara Solna kyrkoväg emellan de båda kyrkogårdarna. Hade det inte varit för att jag redan gått (halkat) omkring på Norra begravningsplatsen i två timmar, hade jag säkert lagt lite mer tid på Solna kyrkogård, men jag var faktiskt lite trött i benen och började bli hungrig, då det närmade sig lunchdags.

Kyrkans äldsta delar, själva runddelen, är från 1100-talet, och är en av åtta (enligt Wikipedia) rundkyrkor i Sverige. Kyrkan har (självklart) byggts om och till genom århundradena. Till runddelen har man byggt till ett vapenhus i söder, ett rektangulärt kor i öster samt ett långhus i väster. På norra sidan av koret ligger sakristian och på den östra ett oktagont gravkor. Det finns ytterligare ett gravkor på långhusets södra sida. Kyrkans utseende domineras av en hög lanterninförsedd huv. Kyrkan fick större delen av sin inredning under Magnus Gabriel de la Gardies tid. Omedelbart söder om långhuset, under en oansenlig gravsten, ligger Carl Jonas Love Almqvist begravd.

Inga kommentarer: