torsdag 24 juli 2014

Vittskövle slott

En sisådär 4 km nordost om Degeberga (Kristianstad) hittar man en av Nordens största, bäst bevarade, bebodda renässansborgar - Vittskövle slott (Widtskofle).


Kikar man i olika "turistböcker" (åtminstone de jag har här hemma) så står det att slottet uppfördes 1553. Men, enligt obekräftade sägner ska gården ha haft en föregångare redan i slutet av 1100-talet, men låg då några km från sin nuvarande plats, vid Egeside sjö vid Helgeåns utlopp. Vad man däremot vet är att Vittskövle är känt sedan början av 1300-talet, då det ägdes av Peder Krognos. Dåvarande huvudbyggnaden låg strax norr om kyrkan.

Nuvarande slottet uppfördes av Jens Axelsson Brahe och Anna Eskilsdotter Bille 1553-1577. Slottet har inte ändrats något nämnvärt sedan dess! Slottet ägs sedan 1837 av familjen Stjernswärd.

Carl von Linné besökte slottet den 26 maj 1749 i samband med sin skånska resa och hans värdinna var den mäktiga Margareta von Ascheberg, en av flera färgstarka kvinnor som huserat här. En annan var fru Birgitte Barnekow som sägs ha strypt en rövare med sitt eget strumpeband. Om det är sant eller ej, ja det får du själv avgöra om du vill tro på...

På egendomen har det bla funnits bränneri, egen järnväg mellan gårdarna, sågverk, kraftverk, mejeri, tegelbruk och stuteri. Man började avla hästar till försvaret redan 1690 och stostammarna 18 och 34 existerar fortfarande.

Slottet är en privatbostad och ej tillgänglig för allmänheten. Slottsparken i engelsk stil är öppen för besökare året om.


När jag för en gångs skull hade tillgång till bil så passade jag på att göra en avstickare till Vittskövle slott en lördag i början av juli i år. Min syster och hennes sambo har nämligen köpt en husbil i Ystad och ville såklart köra iväg med den med en gång när den var klar, men samtidigt fanns det inga passande tåg ner till Ystad från Trollhättan/Vänersborg var tvungen att jobba några timmar den fredagen som husbilen skulle hämtas. Lillasyster ringer storasyster (jag) och frågar om jag kan tänka mig att åka ner till Skåne? Och det kan jag ju. Men, då jag sedan tidigare hade ett journalistbesök att ta hand om på söndagen så bestämdes det att jag skulle köra bilen till Småland, ta hand om journalisten i Gränna och sedan på måndagen köra hem bilen till Vänersborg! Så, när jag då skulle köra hem till Småland på lördagen, efter att ha tillbringat en natt i husbilen, så passade jag då på att besöka Vittskövle.

Och detta ångrar jag inte. Det enda jag ångrar är att jag inte hade någon fika med mig, för slottsparken är helt perfekt för en liten picknick... Men, om det blir en nästa gång, så ska jag tänka på att ha något att mumsa på.

Jag brukar passa på att göra sådana här små avstickare när jag är ute på egen hand och far. Det är nämligen inte alla i min familj och bekantskapskrets som älskar att besöka slott, borgar, kyrkor, gravfält och allt vad det är, som de brukar säga!
 

Hitta hit: Skyltat från rv 9/19
Öppet: Slottsparken är öppen året runt. Slottet är ej öppet för allmänheten. 

Vill du veta mer? Besök slottets egna hemsida! 

Inga kommentarer: