tisdag 8 juli 2014

Hallsjö gamla kyrka

Ofta är de där oplanerade besöken/stoppen de bästa. De man liksom inte planerat in från början, utan bara uppkommer! Hallsjö gamla kyrka är ett sådant stopp. Utmed E4:an mellan Värnamo och Ljungby finns det en skylt där det står "Kyrkoruin", men jag har aldrig haft tillfälle att svänga av motorvägen och ta en närmare titt. Men så i lördags (5/7) körde jag hem syrrans bil från Ystad till Vänersborg, fast via Jönköping, då jag sedan tidigare var uppbokad på söndagen. Syrran och hennes sambo har nämligen köpt husbil, men det gick inga tåg som passade och de ville gärna komma iväg med husbilen direkt! Och när jag nu var helt själv i bilen och ingen annan att ta hänsyn till, så svängde jag av motorvägen.

Här har funnits en kyrka sedan åtminstone medeltiden. Den första kyrkan på platsen var förmodligen en träkyrka, som sedan under senare delen av medeltiden byggdes om till en stenkyrka. Kyrkan byggdes vid ett omfattande hedniskt gravfält, som ligger direkt söder om kyrkoruinen. Det var mycket vanligt att de första kristna kyrkorna uppfördes på eller intill gamla gravfält eller offerplatser.

Man vet inte hur kyrkan sett ut, men man vet att vid den södra ingången funnits ett murat vapenhus.

Mitt för kyrkan ska det ha legat en prästgård, och det pratas om en "helig källa" som ska ha funnits i kyrkans närhet.

Hallsjö församling nämns första gången 1390, och kyrkan fungerar då som sockenkyrka för Hallsjö och Flattinge byar!

Traditionen säger att danskarna förstörde kyrkan på 1560-talet och att den sedan övergavs. På 1870-talet hittades en Mariabild som daterades till 1100-talet. Den var av koppar, guld och emalj, och var troligen en del av medeltidskyrkans processionskrucifix.

1966 renoverades ruinen, och man förhindrade förfallet genom att gjuta betong över de resterande murarna. Man frilade även kyrkans ursprungliga golv. Idag finns här både bänkar, krucifix och altare av trä i ruinen.





Jag visste som sagt inte vad som skulle vänta mig när jag svängt av motorvägen, men det här var en trevlig upplevelse. Även om det bara är lite murar kvar av kyrkan så får man ändå en känsla av storleken på kyrkan. Nu läste jag på skylten intill kyrkan att man inte vet hur den sett ut då det inte finns några avbildningar, och detta gör det nästan ännu mer spännande.

Det verkar som att ruinen används än idag vid vissa tillfällen då här finns bänkar inne i ruinen. Jag skulle gärna vilja delta på någon utomhusgudstjänst eller något liknande här!

Och jag behöver väl inte säga att jag inte ångrade den här mycket korta avstickaren.

Hitta hit: Det är skyltat kyrkoruin längs E4:an mellan Värnamo och Ljungby

Inga kommentarer: