lördag 25 januari 2014

Kamelian blommar!

I ett växthus på Strömsbergs gård finns det en kamelia som planterades där för över hundra år sedan. När denna kamelia blommar i januari-februari någon gång så visas den för allmänheten. Fast man kan bara gå dit och kika på den vid förutbestämda tider. I år sker detta 25 januari och 30 januari 17.30-20.00.



Kamelian på Strömsberg är troligen unik, då den står planterad i mark och inte i kruka, som annars är vanligast (av praktiska skäl) i botaniska trädgårdar. Den här kamelian planterades 1908 och har vårdats väl av de som tidigare bott på Strömsbergs gård. Nu sköts den av tekniska kontorets parkförvaltning.


Enligt kommunens hemsida så måste trädet beskäras, helst varje år och det kräver en hög luftfuktighet och en temperatur på 6-10 grader vintertid. De gröna bladen sitter kvar året om. För att trivas har man försett växthuset med klarglas runt om och ett förhöjt tak.


Lite om kamelian i allmänhet
Camellia japonica som den heter på latin är en buske tillhörande familjen teväxter. Den växer vild i bergstrakterna i Kina, Korea och Japan. Den kan bli 6-8 meter hög. Växten är inte så förtjust i direkt solljus och blommar under vinter eller tidig vår, och då i riklig mängd. Blommorna är vita, röda och rosa i olika nyanser. De kan vara enkla eller fyllda och de ursprungliga har fem kronblad.

Under 1900-talets början var det ganska vanligt med kamelia som krukväxt i hemmen. Vid den tiden hade bostäderna ofta en sval farstu där kamelian kunde stå under vinterhalvåret. När centralvärmen infördes ändrades förutsättningarna för kamelia i kruka.


Växten är uppkallad efter apotekaren och forskningsresanden Georg Josef Kamel från Tjeckien. Han är troligen den som förde in kamelian till Europa under senare delen av 1600-talet

Att säga att kamelian blommar är lite i överkant om ni frågar mig. Det var mest knoppar och endast ett fåtal blommor. Och det var inte bara jag som tyckte det... Men, visst var det kul att få se den live. Fast jag trodde nog den skulle vara ännu större, med tanke på allt prat om denna kamelia!


Att hitta dit var inte heller helt självklart för mig som inte är från trakten. Nu visste jag ju vart jag skulle efter att ha hoppat av bussen, men när jag kom till Strömsbergs gård, skulle jag då gå rakt fram, till vänster eller till höger? Jag chansade på till höger, för jag såg en del bilar parkerade intill en gigantisk stor lada. Men när jag sedan kom dit och svängt till vänster så visste jag inte om jag skulle gå rakt fram eller ta till höger. Ett par skyltar hade ju inte skadat. Nu anade jag ett växthus uppför backen rakt fram så jag chansade och gick dit. Och visst kom jag till växthuset! Och jag fick se kamelian, som nästan blommade.

Inga kommentarer: