lördag 29 september 2018

Palais Trapp

I september 2018, åkte jag, min syster och våra föräldrar på en bussresa till Österrike. En av dagarna åkte vi till Innsbruck, där vi bl.a. fick en guidad tur i staden. Ett av stoppen var vid Palais Trapp.

På Maria Theresien Strasse 38 i Innsbruck står ett hus med en skylt som säger Palais Trapp. Har det något med familjen von Trapp, ni vet Sound of Music-familjen, att göra? Jag har ingen aning, då jag inte hittat så mycket information om huset.



Palatset uppfördes 1625 av Berchtold von Wolkenstein. År 1700 byggdes det om till ett barockpalats. Den u-formade layouten, vestibulen och barockträdgården är mycket typisk för verk av mästerbyggaren Gumpp. Sedan 1804 ägs huset av grevarna Trapp. Jag kan dock inte svära på att det fortfarande är så. Det kan vara jag som inte riktigt lyckats med översättningen från tyska...


Senaste besök: 4 september 2018 (var aldrig inne).

Inga kommentarer: