lördag 28 februari 2015

Himmelsberga, Ölands Museum

Öland är de stora radbyarnas klassiska provins, och en av dessa radbyar är Himmelsberga. Många av dessa, säkert även Himmelsberga, låg på sina nuvarande platser redan under förhistorisk tid. Tack vare sitt läge lite vid sidan av allfarvägen har byn fått behålla sin ålderdomliga prägel och är idag Ölands bäst bevarade radby. 1957 köpte Ölands Hembygdsförbund den nordligaste gården, som 1959, efter restaurering öppnades som museum. Idag omfattar museet nästan samtliga gårdar i byn.

Norrgården


Norrgården

Himmelsberga är mer än ett museum. Bara att vandra omkring bland de kringbyggda gårdarna från 1700- och 1800-talen i sällskap med kacklande höns och bökande lantrasgrisar är en upplevelse. Inredning och utrustning som hörde till livet på gårdarna finns kvar i boningshus och ekonomibyggnader, och visar det öländska samhällets utveckling. Här hittar man jordbruks- och hushållsredskap, möbler och andra inventarier. Förutom manbyggnader och ladugårdar finns här brygghus, mjölkkammare, spannmålskvarn, snickarbod, mangelhus, fruktträdgård och mycket annat som påminner om den tid när människan var något av en tusenkonstnär och inte köpte allting färdigt, som man gör idag. Himmelsberga är även ett byggnadsvårdscentrum och längs bygatan kan man se talrika exempel på traditionell öländsk byggnadsteknik, exempelvis vasstak och ladugårdar i skiftesverk av ek.

Inne i ett av husen hittade, som sig bör,
en tavla med kungafamiljen på.

I Karls Olsgården hittar man dessa
fantastiska väggmålningar

Självklart har man sin egna kvarn i byn.

Ladugårdar

Här finns även ett populärt kafé, självklart är allt hembakat, med både inomhus- och utomhusservering, museibutik och konsthall.
Utsikten från kaféet

Himmelsberga har funnits på min "vill-besöka-lista-på-Ölandslista" i flera år, men jag har inte lyckats få med mig någon förrän i somras (2015). Och jag blev inte besviken! Det var precis som jag tänkt och det är hur intressant som helst att gå omkring och se hur livet kan ha betett sig "förr i tiden". Museibutiken älskade jag, och här fanns en hel mängd med böcker jag kunde tänka mig att köpa. Jag nöjde mig med en. Den handlar om medeltida kyrkor och kapell som har funnits och som finns på Öland.

Hitta hit: 20 km no om Färjestaden.

Inga kommentarer: