söndag 1 juni 2014

Brunns kyrkoruin

"Oh! Oh! Oh! Oh!" - det var vad som hördes från baksätet när jag såg kyrkoruinen torna upp sig på vår högra sida, på väg till Torpa Stenhus.
"Du får fota ruinen i farten, men jag saktar ner så du hinner fota!" sa Sara som körde till mig. Men, så upptäckte hon en skylt som pekade in mot Brunns kyrkoruin och sade att hon ångrade sig. Det skulle bli ett litet snabbt stopp trots allt. Till min stora glädje.

Närmare än så här trodde jag inte att jag skulle få komma...

Brunns gamla kyrka uppfördes på 1100-talet och användes till 1893 då den nya kyrkan invigdes. Samtidigt så övergavs den gamla kyrkan. I den nya kyrkan hittar man den gamla kyrkans altaruppsats, predikstol och dopfunt, liksom den gamla kyrkporten och diverse andra minnen.

Brunns kyrkoruin
Brunns kyrkoruin
När Sara frågade mig när jag trodde att kyrkan var ifrån så svarade jag 1400-talet, och detta baserade jag på att det var rejäla väggar och storleken på kyrkan. Jag tyckte att den verkade för stor för att vara från 1100-talet som jag för ett kort ögonblick trodde, men sedan ändrade mig. Sara trodde ändå på 1100-talet, så jag fick ju googla fram svaret. Som visade sig vara att kyrkan faktiskt (förmodligen) uppfördes på 1100-talet.

Hittade en ynka gravsten.
1933 restaurerades kyrkan och har på senare år kompletterats med diverse stag som ska förhindra att korpartiet (och hela ruinen) rasar. Man varnar även för rasrisk på kyrkogården, vilket gjorde att jag faktiskt riktigt smög mig in i ruinen. Jag vill liksom inte bli levande begravd...

Brunns nya kyrka från 1893
Det vete 17 om inte det här var höjdpunkten på utflykten! Vilken glädje att hitta en kyrkoruin som jag inte ens visste fanns!

Inga kommentarer: