torsdag 1 maj 2014

Jobbets vårresa 2014 i bilder

I år gick vårresan till Kalmar och Öland. Första studiebesöket blev på Kosta Boda Art Hotel.

Kosta Boda Art Hotel

Innergården på hotellet

Hotellrum
Färden gick sedan vidare till Öland, där vi åt lunch i Färjestaden innan vi besökte turistbyrån vid brofästet. Därefter åkte vi in till Kalmar och besökte turistbyrån där.

Den gamla hederliga Ölandsmodellen på
turistbyrån vid brofästet.
Efter incheckning och kort vila samlades vi för en gemensam promenad till en restaurang i Kalmar där vi åt gemensam middag. Dessvärre lyckades jag inte hala fram kameran från middagen så det blir inga bilder därifrån.

Tisdag morgon började jag med en morgonpromenad i Kalmar, var ju tvungen att föreviga slottet (ytterligare en gång), och skicka ett mms till syrran och retas lite!

Kalmar Slott i morgonljus
Efter den välsmakande frukosten gick vi en stadsvandring genom Kvarnholmen tillsammans med en guide.

Gamla rådhuset

Kalmar Domkyrka
Trähusbebyggelse
Rackaregården. Här bodde bödeln...
Klapphuset
Hela gänget!
Utsikt vid Kattrumpans badplats
Lilla Torget med bla Domprostgården och Dahmska huset. Länsresidenset skymtas också
Vandring på stadsmuren. Kalmar Slott skymtas i bakgrunden.
Efter stadsvandringen påbörjades resan hemåt igen. Resan gick via Växjö där vi stannade till på Teleborgs slott för en rundvandring och lunch. Då jag bara fick mörka bilder med kameran blir det tyvärr inga bilder inifrån slottet...
Teleborgs slott
Utsikt från Teleborgs slott
Utsikt mot Växjö från Teleborgs slott
Vi tog vägen genom Rydaholm, och mina snälla kollegor lät mig kliva ur minibussen för att åtminstone få en bild av kyrkan!
Rydaholms kyrka
Sista stoppet innan vi var tillbaks i Jönköping var Miliseum i Skillingaryd! Alla (äldre) män som gjort lumpen tror jag älskar detta museum!

Miliseum

Det var två intensiva men såklart samtidigt intressanta dagar. Tack kära kollegor för dessa dagar!

Agneta sa...

Hejsan, Jenny!
Vad roligt att få resa med dig och se vackra gamla byggnader.
Kalmar domkyrka ser då inte ut som en kyrka utan väldigt annorlunda.
Så mysigt med de gamla träkåkarna.
Sådana finns i Kungsbacka men helt nyligen så började det brinna igen så nu är det ytterligare något hus färre.
Tack o kram, Agneta

Jenny sa...

Hej Agneta.
Nej, domkyrkan ser inte ut som en svensk kyrka. Arkitekten, Nikodemus Tessin d.ä. var mycket förtjust i renässanskyrkorna i Rom, och hämtade inspirationen till denna kyrka därifrån!
//Jenny

Agneta sa...

Hej!
Vår diplomat Jan Mårtensson har under årens lopp skrivit 42 deckare om antikhandlare Homan i gamla stan i Sthlm och i en av dom jag läst så skriver han mycket om just Tessin så detta var ju intressant att läsa !