lördag 31 maj 2014

Hofslätts Hembygdsgård


På min väg tillbaka mot Jönköping (efter att ha varit vid Månsarps ödekyrkogård) så tog jag vägen via Taberg, Norrahammar och Hovslätt. Jag hade nämligen för mig att jag sett antingen en skylt där det stod Hembygdsgård eller om det var en samling byggnader som gjorde att jag misstänkte att det måste vara någon form av hembygdsgård/-park i närheten av Hovslätt. Och mycket riktigt, i en rondell i Hovslätt ser jag just skylten där det står Hembygdsgård, så det var ju bara att styra bilen dit.

Döm om min förvåning när jag ser att parkeringen är nästan full. Det verkar vara ett poppis ställe det här. Jag såg dessutom en del folk. Jag upptäcker även snart att det är startpunkten för Hassafallsleden, därav bilarna... Hade det inte varit för att jag hade andra saker inplanerade under dagen och att jag redan låg lite "efter" utifrån min planering, så hade jag promenerat en bit längs Hassafallsleden, åtminstone upp till utsiktspunkten och tillbaka. Men, det får bli en annan gång. Dessutom har jag två kompisar som ÄLSKAR att vara ute och promenera, så jag kan nog lura med dem!

Kronotorpet, från 1700-talet och
Hembygdsgårdens äldsta byggnad.
Torpet ligger på sin ursprungliga plats.
Stugan utgör också Hembygdsmuseum.
Hofslätts Hembygdsgård var från början Hovslätts Kvarngård som brukades som jordbruk och kvarn fram till 1952. Redan på 1600-talet fanns här en hammarsmedja med Kronotorp och senare då kvarn och jordbruk.
Kvarnen. Brann två gånger under 1900-talet.
Dagens kvarn är från 1930-talet.
Innehåller idag även Elms Skomakeri och
en del verktyg och maskiner från Hovslätts Vapenfabrik

1968 bildades Hofslätts Hembygdsförening som sedan förvaltat gården och omvandlat den till en vad jag förstår uppskattad hembygdsgård. Några äldre byggnader har försvunnit men man har ersatt dessa med byggnader som flyttats hit från trakten eller till och med nybyggts på platsen.

På gården finns samlingar av redskap och maskiner från jordbruk och industrier samt hem och hushåll. En del samlade i museet "Sågen". Dessa missade jag. Nu ska jag vara ärlig att jag letade inte speciellt efter de heller...
"Ladan" står på den plats där gårdens ladugård fanns.
Kommer från Åsa gård i Norrahammar 1999-2000.
Innehåller idag samlingssal, kök, toaletter och loft.
Marknadsbodar
Mangårdsbyggnaden är från 1800-talet och innehåller
två rum och kök samt vind. Rummen är möblerade i två
olika stilar - 1920-tal och 1950-tal.
Hovslätts kvarndamm är det nordligaste fallet i
Tabergsån. Här har troligen en stångjärnshammare,
"Hofslets hammare", varit förlagd under 1600-talet.
1630 omnämns en hammarsmedja med vattenhammare
och städ som brukades under Jönköpings slott.
Vattenhjul, tillverkat 1980.
Hjulet är beläget nära den förmodade plats
där den gamla hammarsmedjan en gång har legat.
Runsten uppsatt 2004 av Hovslätts-
skolans treor och Hovslätts
Hembygdsförening.
Sådana här "spontana" stopp brukar ofta bli väldigt bra. Precis som det här stoppet blev. Jag ska ta reda på när husen är öppna och försöka ta mig hit då!

Hitta hit: Adressen är Dammgatan 2 och ligger i centrum av Hovslätt. Väl skyltat från rondellen.

1 kommentar:

Anonym sa...

Följar man vägen som går på baksidan så kommer man upp till Hassafallen och sedan till Varkullen ;-)