onsdag 26 juni 2013

Kyrkogårdsvandring på Dunkehalla kyrkogård

Varje sommar anordnas det kyrkogårdsvandringar på kyrkogårdar i Jönköping. Vad jag har förstått så är dessa väldigt populära. Jag hade planer att gå på en sån här redan förra året, men eftersom jag lyckades jobba varje gång det var en sådan vandring så blev det aldrig av. Men i år, så jobbar jag bara kontorstid, så i år har jag planerat att hänga på dessa.

Igår (25/6) var det dags för en kyrkogårdsvandring med teater på Dunkehalla kyrkogård. Och trots att jag visste att dessa är poppis, så hade jag ingen aning om hur poppis. Jag kom till kyrkogården vid 18.20, och det var bara att följa strömmen. Nu är jag verkligen ingen höjdare på att uppskatta det där med hur många vi var, men nånstans mellan 100-150 pers var vi säkert, om inte fler. Förvånansvärt många ungdomar dessutom.

Den här vandringen kombinerade "vanlig" guidning bland gravarna, och teaterinslag. Vi fick träffa personligheter som levt i Jönköping kring förra sekelskiftet. Och förutom de skådespelare som hade talroller så gick det omkring tidstypiskt klädda personer på kyrkogården. Detta förstärkte bara känslan att vi förflyttat oss tillbaka i tiden.

I början av vandringen fick vi träffa två väninnor som berättade om invigningen av kyrkogården 1893, och om varför kyrkogården kom till och så vidare.

Därefter fick vi möta personligheter som levt (eller kan ha levt) i Jönköping vid den här tiden. Vid ett par tillfällen stannade vi till vid en speciell gravsten och så fick vi veta lite mer om just den personen.

Som jag skrev tidigare så var det även "vanlig" guidning, vid ett par gravar, och då handlade det väl egentligen mest om stilen på graven/gravstenen. Men det var intressant att få veta hur tankarna gick och hur framtiden verkar se ut.

Copyright: Jenny Karlsson

Copyright: Jenny Karlsson

Copyright: Jenny Karlsson
Mycket folk på plats!

Copyright: Jenny Karlsson

Copyright: Jenny Karlsson
"Moster Pehrson"

Copyright: Jenny Karlsson
Och även om jag inte har en aning om vilka dessa personer är som är begravda här så var detta en mycket intressant vandring. För även om jag då inte har så stor koll så älskar jag historia, så det spelar liksom ingen större roll om jag inte visste vilka personerna i sig var. Storyn var väldigt bra gjord, och skådisarna -  elever vid Kulturskolan - var superduktiga. Vilket hästjobb de har lagt ner.

Guiden som gick med oss runt på kyrkogården och liksom visade vägen så vi inte sprang omkring som yra höns, gjorde en sak som jag uppskattade, och det var att han snabbt stannade till vid Stefan Livs grav. För han visste att folk vill veta vart han är begravd. Och det ska jag säga att även om jag kanske inte var Stefans störst fan här på jorden, så blev det väldigt känslosamt när jag stod där vid graven. Det är overkligt på något sätt. Han var född samma år som min syster, och så går han och dör i en flygolycka.
Copyright: Jenny Karlsson
Stefan Livs grav
Imorgon, den 27 juni kl. 18.30 finns det en ny möjlighet att gå på denna kyrkogårdsvandring på Dunkehalla, sedan kommer det vara kyrkogårdsvandringar med musikaliska inslag på Slottskyrkogården den 2 juli, Skogskyrkogården den 9 juli, Östra kyrkogården 6 augusti och Skogskyrkogården den 6 och 15 augusti. Tiden är 18.30.

Inga kommentarer: