torsdag 10 maj 2012

Röttledagen

I söndags var det dags för den årliga Röttledagen i Röttle by, strax söder om Gränna. Under den här dagen är Rasmus kvarn öppen, det är hantverksmarknad, man kunde köpa fika i gamla krogen och följa med på en kulturvandring genom Röttle. Kommunen hade nåt informationstält där man bl a fick veta vilka fiskar som finns i Vättern.

Jag har hört talas om detta Röttledagen ända sedan jag kom till Gränna förra året, och självklart retade det mig att jag började jobba i Gränna en vecka för sent, så jag såg framemot en tur till Röttle som i söndags. Och vilken dag det var, sol från klarblå himmel och allt! Det verkar ha varit mycket besökare med, närmare 1000 personer har jag hört!

Och vad ska jag säga om detta Röttledagen? Röttle är alltid mysigt, och det är alltid lika trevligt att gå in i kvarnen, vi (jag och Sofia) hängde inte med på kulturvandringen då vi misstänkte att hennes 22 månader gamla son inte skulle tycka det var så värst spännande. Istället spanade vi in lammen, fallet i Röttle och så Rasmus kvarn! Jag blev dock lite besviken på hantverksmarknaden, men man kan inte få allt...
Hyfsat nyfödda små söta lamm

Röttledagen var välbesökt

Vattenfallet i Röttle

Rasmus kvarn
Rasmus kvarn

Övre fallet

Full fart i vattenhjulet

Inga kommentarer: