lördag 19 maj 2012

Åsens by

Idag hängde jag med min granne en trappa upp på en liten utflykt. Och idag gick turen till Åsens By. Eller vi (jag, S och hennes son A) började vår dag med att ta båten över till Visingsö där vi klappade och matade hästarna innan vi gick och tittade på Visingsborg och sedan åt lunch. Mätta och belåtna tog vi båten tillbaka till Gränna och efter att ha kört värsta omvägen, så kom vi till slut till Åsens By!


En av anledningarna till att vi åkte var, dels därför att ingen av oss varit där tidigare och dels att vi jobbar på turistbyrån i Gränna och ibland får frågor om just Åsens by, och det är alltid lättare att prata om något om man varit där.


Här i Åsens by får man se hur en småländska by kunde se ut för 100 år sedan. På 1500-talet var Åsen en ensam gård men i slutet av 1800-talet fanns det tre gårdar som idag utgör reservatet. Byns hus ligger på sina ursprungliga platser.

Förutom husen finns här olika djur, som t.ex. höns, hästar, får och getter. Här finns även flera vandringsslingor att välja mellan. Här i Åsens by hittar man även ett av Sveriges minsta vandrarhem, en kaffestuga och en handelsbod.


Jag behövde inte gå många steg innanför grinden förrän jag visste att det här var ett ställe som jag gillade. Vilket lugn. Och vilken Bullerbykänsla. Att solen sken gjorde ju inte saken sämre om jag säger så. Det här är absolut inte sista gången som jag besöker Åsens by, det är en sak som är säker. Nu hann vi inte med att gå in i de husen som man får gå in i. Vi var lite småsega efter äventyret till Visingsö tidigare under dagen.






Öppet/tillgängligt: Reservatet är tillgängligt hela året. Kaffestugan och Handelsboden m m har höppet maj-augusti.


Entré: Fri entré

Hitta hit: Från Jönköping/Huskvarna: Från Huskvarna, tag väg 132 mot Aneby. I Lekeryd följ brunvit skyltning. I Haurida, följ brunvit skyltning.
Från Gränna alt1: Kör väg 133 mot Tranås. Efter Örserum, tag av mot Vireda, i Vireda kör mot Lekeryd. I Haurida följ brunvit skyltning.
Från Gränna alt2: Kör via Ölmstad till Bunn. I Bunn, följ brunvit skyltning. I Haurida, följ brunvit skyltning.

Inga kommentarer: