söndag 1 april 2012

Ekshärad kyrka

Vid besöket i Hagfors/Ekshärad fick vi, jag och mina två klasskompisar, rådet att ta en lite närmare titt på Ekhärads kyrka. Inte mig emot som ju gillar att besöka kyrkor. Alla i gruppen var väl dock inte lika förtjusta, men hängde på ändå. En snabb kik kan ju inte skada!

Ekshärads kyrka är en timrad och spånklädd kyrka uppförd 1686-88. Och om jag inte minns helt fel så var invånarna i Ekshärad(trakten) tvungna att bidra med spånklädda till kyrkobygget, vilket gör att spånplattorna ser olika ut på kyrkan!

Jag minns faktiskt inte om vi var inne i kyrkan, eller om vi nöjde oss med att kika utanför. Vad jag vet att jag inte har några foton inifrån kyrkan i alla fall.




Anledningen till att vi fick rådet att besöka Ekshärads kyrka var nog egentligen de speciella smideskors som står på kyrkogården, istället för vanliga gravstenar på många av gravarna. Här finns inte mindre än ca 500 smideskors, det äldsta är från 1758. Korsen symboliserar livets träd, med spelande löv.


Öppet: vinter 9-16, sommar (juni-augusti) 8-18
Hitta hit: centrala Ekshärad.

Inga kommentarer: