onsdag 12 oktober 2011

Ismantorps borg

Ismantorps borg, nästan mitt på Öland, är ingen "vanlig" fornborg. En fornborg byggdes (ju) som ett försvar i orostider, dit människorna i omgivningarna sökte skydd, och de var mycket sällan permanent bebodda. Ismantorps borg med sina välbevarade murar har hela nio ingångar/portar! Detta stora antal portar borde ha gjort borgen mer svårförsvarad.

Ismantorps borg, nånstans där i mörkret.
Min kamera har lite svårt att ta bilder i
skymning, och mörkrer...


Innanför murarna hittar man 88 husgrunder, som upptar nästan allt utrymme innanför murarna. Här ser man tydligt spåren av ett vimmel av större och mindre hus längs ett nätverk av gator och gränder. Planlösningen påminner om ett medeltida stadssamhälle. En del forskare tror att borgen delvis har haft en annan funktion än just försvarsverk. Kanske har den haft en religiös funktion? Eller har det varit en handelsplats? En del tror att Ismantorps borg ingår i ett nätverk av fornborgar på Öland, under en enad organisation, för att på så sätt försvara sig och ön.

Vid arkeologiska undersökningar har man hittat ett antal föremål, bl.a. en pilspets och ett dräktspänne i järn, och genom dessa föremål har man daterat borgens användningsperiod mellan 300-500 e.Kr.
Innanför muren ser man tydligt husgrunderna


Första gången jag var vid Ismantorps borg var när jag med nytaget körkort sommaren 1999 tvingade med syrran till fornborgar, gravfält och ödekyrkor över hela ön! Sedan dröjde det till Skördefesten 2005(?) innan vi åter kom till Ismantorps borg. Jag hade nämligen lusläst Skördefestprogrammet och sett att det skulle vara övertonssång vid Ismantorps borg vid skymningen. Detta var jag tvungen att uppleva, och tvingade utan krusiduller med syrran och Nayana på detta evenemang. Och vi blev alla tre tagna av det. Att vi sedan lyckades förstöra stämningen när vi gick tillbaka genom skogen och till bilen är en helt annan historia.

Husgrunder i Ismantorps borg
I år var jag och syrran återigen på Öland under Skördefesten, och vi fick veta att det i år igen skulle vara övertonssång i skymningen. Båda två ville självklart dit igen. Och i år var de både män och kvinnor som sjöng. Sist gång vi var där så var det "bara" tre män. Behöver jag säga att jag och syrran hördes i skogen när vi gick tillbaka till bilen? Trodde väl inte det. Saken är den att man vid parkeringen fick låna fotogenlampor att ha till sin hjälp, eftersom det är kolsvart inne i skogen. Men vi var där såpass tidigt att de inte börjat dela ut dessa lampor än. Vi fick förlita oss på marschallerna som var utsatta med glest mellanrum och våra iPhones som vi lyckades få lite ljus ur i alla fall. Men vi hade inte en chans att se alla stubbar och stenar på stigen...

Är ni på Ölands Skördefest, ska ni inte missa detta arrangemang. Självklart tycker jag borgen är värt ett besök oavsett, men om man inte är intresserad av forntiden så ser man kanske bara en hög med stenar... Men visst är det häftigt att det under järnåldern myllrade av liv här.


Idag betar fåren inne i fornborgen

Öppet/tillgängligt: Året om. Sommartid finns en liten kaffestuga intill fornborgen.

Hitta hit: Ismantorps borg ligger mitt på Öland på vägen mellan Rälla och Långlöt. Från väg 136 kör man mot Himmelsberga friluftsmuseum och följer sedan skyltarna mot Långslöt och Ismantorp. Från parkeringen i Ismantorp är det endast några hundra meter till borgen.

Inga kommentarer: