fredag 4 februari 2011

Pålsjö Slott & Mölla

Pålsjö Mölla, ligger alldeles vid landborgsbranten i norra Helsingborg, och är från 1824, men den har anor från 1600-talet. Den var i bruk fram till 1901. Efter en rejäl upprustning så började kvarnstenen återigen rulla på pingstdagen 1950. Den har sedan dess visats upp för nyfikna besökare, under sommarmånaderna. Kvarnen är öppen från 1 maj-2:a helgen i september. Jag var naturligtvis INTE där en söndag, och hade jag vetat att möllan var igång söndagar, så hade jag gjort den här Helsingborgsutflykten, just en söndag!



Dagens Pålsjö Slott i Helsingborg är från 1676-79, men har anor från medeltiden! Under slaget vid Helsingborg 1710, hade Magnus Stenbock sitt högkvarter här. Slottet ägs idag av en konstellation av företag som har sina kontor här.
Själva slottet är inte öppet för allmänheten, men den vackra slottsparken i fransk stil är tillgänglig. Och man har en fantastisk utsikt över Öresund och över till Helsingör på andra sidan sundet härifrån.



Inför mitt "besök" vid Pålsjö Slott & Mölla så visste jag inte så mycket om dessa platser. Hade det inte varit för att jag sett bilder från slottet och möllan av en mina vänner på Pixbox, så hade jag inte ens vetat om att de fanns!

Inga kommentarer: