måndag 6 december 2010

Varbergs fästning

Varbergs fästning är Hallands mest kända byggnadsverk. Det har funnits en borg/fästning här sedan slutet av 1200-talet. Norra slottslängan är från den tiden! Under 1500-talet byggs borgen ut med stenbeklädda jordvallar och bastioner. Även under 1600-talet genomfördes det nya försvarsarbeten på fästningen. 1618 ansågs Varbergs fästning vara Europas modernaste försvarsverk. Det blev dock aldrig indragit i något krig. På 1830-talet upphörde Varbergs fästning att vara militär anläggning, och man föreslog att fästningen skulle sprängas! Som tur är blev det aldrig så.

Under 1600-1800-talet användes fästningen till förvaring av fångar. I början av 1900-talet flyttade länsmuseet i Varberg in i fästningen. Här kan man se Bockstensmannen och "kulknappen" som sägs ha dödat Karl XII. I fästningsområdet finns även vandrarhem, Monark cykelmuseum, café/restaurang och en kryddträdgård inspirerad av medeltiden!

Jag är nu inne i en period där jag vill upptäcka/uppleva sevärdheterna i vinterskrud. Det kan kanske bero på att här i södra Sverige är det ju framförallt säsong under sommaren, och kanske lite på våren och hösten. Men under vintern är man inte ute och tittar på sevärdheter... Eller? Hursomhelst, nu vill jag se så mycket som möjligt även i vinterskrud. Men det är ju inte så ofta det är snö här nere i södra delarna av landet, så det gäller att passa på.

Mitt senaste besök vid fästningen (februari 2010) var just i snötider. Och det blåste friskt med... Jag var dock aldrig inne i museet den här gången, då det inte var så jättelängesen jag var där inne. Är man i Varberg, rekommenderar jag skarpt ett besök inne på museet. Historien om Bockstensmannen, som mördades i Bockstensmosse på 1300-talet är helt fantastisk, för att inte tala om rekonstruktionen av honom. Sommartid är det även guidade visningar både ovan och under jord!

Även om man kanske inte är så intresserad av gamla historiska och/eller militära byggnader så är det värt ett besök upp på vallarna om så bara för att njuta av utsikten över Varberg och ut över Kattegatt!

Det är för övrigt en ganska häftig syn när man kommer farandes med Öresundståget söderifrån in mot Varberg, då man strax efter Apelviken ser fästningen trona upp sig på klippan mot havet! Och jag tycker i alla fall att den ser väldigt respektingivande ut!

Fästningsområdet och länsmuseet är öppet året om.

Mer information om Varbergs fästning hittar du här!

Fästningen ligger i centrala Varberg.

Inga kommentarer: