fredag 10 december 2010

Järrestads hällristningar

Är man intresserad av hällristningar och man befinner sig i Skåne, ska man åka till Järrestad, för där finns Skånes bäst bevarade hällristningar. Här kan man se skepp, ryttare, fotspår och skålgropar inristade i berghällen. Hällristningslokalen (som det så fint heter) är mest känd för figuren som kallas för dansaren (bild nr 3). Alldeles i närheten av hällristningarna finns det tre stycken bronsåldersösen.




Det är ganska svårt att hitta till hällristningarna, och inför första besöket så hade jag och min kompis läst att man skulle svänga in i Järrestad (vi kom på väg 11), och köra förbi kyrkan, och sedan skulle det finnas en LITEN grusparkering, sedan skulle man gå på en traktorväg... Vi körde in i Järrestad, förbi kyrkan och kom till ett vägskäl vid en mölla (om jag inte missminner mig), vi körde tillbaka, och hamnade vid kyrkan, men inte hittade vi någon liten grusparkering. Vi gjorde denna proceduren ett par gånger, tills vi gav upp och åkte hem till Tomelilla, för att söka grundligare efter hur vi skulle hitta ristningarna.

Dagen efter åkte vi tillbaka, vi ville nämligen båda se ristningarna! Till slut i en svacka, så hittade vi en liten "breddning" av vägen (i grus), intill en traktorväg. Kunde det vara här? Vi parkerade bilen och gick in på traktorvägen, och ett par hundra meter in så hittade vi minsann en informationsskylt som talade om för oss att vi var rätt! Jag vill absolut inte kalla det för en parkeringsplats, för jag vet "mötesplatsfickor" som är större än denna parkeringsplats.

Själva hällristningsområdet är inte direkt stort, men ristningarna var välbevarade. Tyvärr har en del av ristningarna nu blivit vandaliserade...

Inga kommentarer: