fredag 1 oktober 2010

Eketorps Borg

Innan jag flyttade ner till Skåne så var min dröm att flytta till Kalmar el. Öland och jobba där! Drömmen finns naturligtvis fortfarande, men då jag trivs riktigt bra nere i Skåne, så lär det dröja innan jag hamnar i Småland alt. på Öland. Däremot kan jag ju åka dit på semester, och det är ju inte fy skam det heller...

Öland är ju lite av ett paradis för mig, många gamla borgar, ruiner, kyrkor, gravfält, spännande natur... Ett mycket intressant ställe är Eketorps Borg, på Stora Alvaret och mitt i Världsarvet: "Södra Ölands Odlingslandskap"! Eketorp är en helt utgrävd och rekonstruerad (återuppbygd) fornborg, där rekonstruktionen är gjord direkt på själva fornlämningen!

Lite historik: På platsen där Eketorps borg ligger har man funnit rester av tre borgar byggda "ovanpå" varandra. Den äldsta borgen, Eketorp I, byggdes på järnåldern (på 300-talet e.Kr.), den var rund i formen och hade en diamater på 57 meter, innanför murarna fanns det ca 20 byggnader.

Efter bara ca 100 år rev man borgen och byggde en ny, Eketorp II, denna borg blev betydligt större, ringmuren var ca 80 meter i diameter. Nu fanns det totalt ca 50 byggnader innanför ringmuren, dels liggande utmed muren som i Eketorp I, men även i ett oregelbundet mönster i mittpartiet. Denna borgen övergavs på 600-talet.

En sista bosättning uppfördes i tidig medeltid, andra hälften av 1100-talet, denna bosättning kallas för Eketorp III. Bebyggelseplanen och husen var i ett helt nytt utseende om man jämför med de två tidigare borgarna. Det är trähus i skiftesverk, samma typ som finns i dagens radbyar på Öland. Utanför ringmuren fanns det verkstäder med bl.a. smedjor.

1964-73 utfördes en stor arkeologisk utgrävning, på platsen där man hittade ca 26 000 föremål och tre ton ben... En del av dessa kan man se i muséet inne i borgen. I samband med utgrävningen (tror jag), kom idén upp att man skulle rekonstruera borgen, och levandegöra den. Efter många diskussioner fram och tillbaka beslöt man sig för att göra en rekonstruktion och 1984 stod borgen klar!

Ringmuren är hela fem meter hög och sex meter bred, och där innanför ligger järnåldershus i sten och medeltida skifteshus i trä, som har byggts upp med gamla metoder och material. Som besökare får man uppleva hur en forntidsborg har fungerat, och man får uppleva både järnålder och medeltid. Under hela sommaren sjuder det av aktiviteter inne i borgen!


Copyright till samtliga bilder i inlägget innehar Catarina Karlsson


Mitt första minne från Eketorps borg är när jag och resten av familjen sitter intill ringmuren och äter glass. Om vi satt innanför eller utanför det minns jag inte. Jag minns även att jag var lite rädd för grisarna och hönsen som sprang lösa där inne... När jag sedan blev lite äldre, så smög ju nyfikenheten sig på, jag vill dit igen! Men hur? Mamma och pappa var väl inte helt förtjusta i att åka dit igen... De tyckte väl att vi (jag och min syster som fortfarande hängde med till Öland) var lite stora för Eketorps borg. När jag sedan fick körkort så passade jag på att se allt det jag inte kunnat lura på mamma och pappa, och mitt senaste besök på Eketorps borg gjorde mig inte besviken!

Grisarna och hönsen springer fortfarande omkring lösa där inne. Personalen är klädda i tidstypiska kläder. Vad hittar man inne i de mörka husen? Man får se hur man bakade bröd, skjuta pil och så vidare! Gillar man historia är detta ett fantastiskt ställe att besöka, och jag vill dit igen. Och igen!

Vill du veta mer? Besök den här hemsidan!
Hitta dit: Efter Ölandsbron, ta väg 136 mot Ottenby. I Grönhögen kör mot Eketorps borg
Öppet? Maj-september

Inga kommentarer: