torsdag 21 oktober 2010

Ängakåsens gravfält

Gravfältet Ängakåsen på Österlen ligger inte mer än några hundra meter ifrån Kungagraven i Kivik, så varför inte passa på att besöka två historiska platser på en gång?

Ängakåsen består av ca 130 stensättningar, en skepssättning, två husgrunder och en s.k. "hålväg" som ledde ner till den forna hamnen. Men vad är då en hålväg? En hålväg är en fåra i marken som har bildats av hovar, klövar och fötter...

Första gången jag egentligen besökte Ängakåsen var en dimmig sommardag 2007, jag hade dock åkt förbi det flera gånger på väg till/från Kiviks Musteri, men liksom aldrig stannat där. Och visst är väl en dimmig dag, en alldeles ypperlig dag att besöka ett gammalt gravfält, det blir än mer mystiskt än vad det är i vanliga fall...
Dock så vaktades gravfältet av familjen ko, just denna dag jag tänkte gå omkring lite bland stensättningarna, men jag är inte så vidare värst kaxig i närheten av just kor. Inte för att jag vet vad de skulle göra mot mej, men jag går inte gärna in i en kohage...


Öppet: Året om.

Entré: Fri entré

Hitta hit: I Kivik, följ skyltning till Kungagraven. Parkera bilen på parkeringen intill Kungagraven. Följ sedan vägen förbi Kungagraven så har du gravfältet på vänster sida några hundra meter från Kungagraven.

Åka kollektivt: SkåneExpressen 3, stannar i Kivik, Torget. SkåneExpressen 3, trafikerar sträckan Simrishamn-Kristianstad.

Inga kommentarer: