söndag 13 september 2009

Den stora Sverigeresan (2007) dag 9 & 10

Dag 9 åkte vi från Arvidsjaur mot Östersund. På denna sträcka stannade vi vid Stensele kyrka, som sägs vara Sveriges största träkyrka. Här finns bl.a. "Christina bibeln" och Sveriges minsta bibel! Eller jag tror det var Sveriges minsta bibel i alla fall. Vi stannade även till i Vilhelmina där vi besökte hembygdsmuseet samt käkade lunch! När vi kom fram till Östersund gick vi en guidad stadsvandring innan vi checkade in på hotellet.

Dag 10, den 13 september 2007, åkte vi mellan Östersund och Mora! Vi började dagen med att åka över till Frösön där vi bla såg Frösö kyrka, Vilhelm Peterson Bergers "Sommarhagen" och utsiktstornet innan vi åkte in till Östersund igen för ett besök på Jamtli, Jämtlans Länsmuseum! Här kan man få veta mer om Jämtlands historia och naturligtvis Storsjöodjuret! Jag var för övrigt helt övertygad om att jag såg Storsjöodjuret när jag och Sofia gick vår lilla morgonpromenad i Östersund. Systeryster var dock mer tveksam, och undrade om det inte var min egen spegelbild jag såg! ;) Bilden nedan är tagen från Vilhelm Peterson Bergers älskade Sommarhagen!

Copyright: Sofia Allard

Inga kommentarer: