fredag 12 maj 2017

Maspalomas

Hoppsan, nu har det blivit en sån där jättelång paus. Men, nu är det dags att damma av den här bloggen igen! ;-) Det här inlägget som jag skriver nu hade jag faktiskt tänkt att det skulle ha kommit för lite drygt en månad sedan, men, den som väntar på något gott...

I mars fyllde jag 40 år. I samband med denna så for jag, min syster och hennes C, till Gran Canaria, och Playa del Inglés. Innan resan berättade min syster som var någon sorts reseledare att det finns minsann inte så mycket mer att göra än att sola och bada där. Och det var också vad vi gjorde mest hela tiden. Men, lite historia och kultur fick jag i alla fall.

Jag, nybliven 40-taggare, på en av sanddynerna i Maspalomasöknen.
Just det här inlägget handlar om Maspalomas, typ allra längst söderut på ön, som inte är mer än 50 km från norr till syd. På denna lilla yta finns det faktiskt inte mindre än fyra klimatzoner!

Idag är Maspalomas en av de största turistorterna på Kanarieöarna, men det är fortfarande lätt att hitta en lugn plats där man kan njuta av solen på avstånd från turisthorderna.

Maspalomas är väl mest känt för sina magnifika sanddyner, som är skyddade enligt lag. Reserva Natural de las Dunas de Maspalomas är ett 400 hektar stort naturreservat och består av tre ekosystem: palmdungen, dammen och sanddynerna.

Sanddynerna, sett från Playa del Inglés
Om man vill veta lite mer om sanddynerna, som tvärtemot vad många tror, inte blåst hit från Saharaöknen utan sköljts upp ur havet, så finns det ett litet informationscenter vid Hotel Riu Palace Maspalomas. Här kan man lära sig mer om hur dynerna uppkom, vilka växter och djur man kan räkna med att få se. Alldeles intill informationscentret finns "Miradoren" - en utsiktsplats som inte bara bjuder på en vacker utsikt utan även ett utmärkt fototillfälle. Härifrån utgår promenaderna genom sanddynerna. En stor del av dynerna är i ständig rörelse, men det finns också en permanent del, där det lever en rad växter och fåglar.
Sanddyner
Tidigare fanns här en palmskog, men allt som återstår idag är några palmträd och dadelpalmer. Skogen totalförstördes av olika byggprojekt på 1960- och 1970-talen. Intill dungen finns det en lagun med flera fiskarter. Lagunen är en bra plats för fågelskådning.

Lagunen, som man passerar från busshållplatsen
vid Maspalomasstranden.
Stranden vid Maspalomas är kanske Gran Canarias bästa strand. Barnfamiljer väljer de lugna vattnen nära fyren, medan området vid Playa del Inglés är omtyckt av nudister! Det är mycket populärt att promenera mellan Maspalomas och Playa del Inglés, utmed vattenbrynet. På informationsmötet berättade Vingguiden, hur lång tid det tar ungefär. Självklart har jag glömt, men det var 45 eller 90 minuter... Så dryga timmen i alla fall. Ingen av oss tre i sällskapet kände att vi hade ork att göra denna promenaden, så vi tog taxi från vårt hotell och ner till Informationscentret och så gick vi lite bland dynerna där innan vi tog taxi tillbaka till hotellet.

Vi var faktiskt bara vid stranden en enda dag och solade och badade. Vi trivdes så bra på vårt hotell och "vårt" poolområde. Att vi hade drygt två kilometer ner till stranden och att vi hade All-inclusive, bidrog nog en del till det hela. Hotellet hade visserligen gratis badbuss till Maspalomasstranden. Men det visade sig att den körde runt hela Maspalomas och x antal hotell innan vi var nere. Det visade sig vara väldigt billigt att åka taxi, och det fanns en liten taxistation utanför vårt hotell, men trots det hade vi det väldigt gott i poolområdet!
Utsikt från solstolen vid Maspalomasstranden.
Men, Maspalomas är inte enbart känt för sina enorma ytor av sanddyner vid havet eller för det fina klimatet. Här finns ett av öns mest spektakulära landmärken. Faro de Maspalomas är ett 55 meter högt fyrtorn som uppfördes i slutet av 1800-talet av den lokale ingenjören Juan de Léon y Castillo. Fyren som är uppfört på ett palmkantat torg, tog 28 år att bygga. Fyrens ljus tändes för första gången den 1 februari 1890. När man byggde fyren var området ett obebott ökenområde. Utan kommunikationer med resten av ön. För att kunna bygga fyren gjordes en liten pir med ramp för att lossa materialet som endast kunde tas dit med båt. När fyren invigdes var det den enda byggnadskonstruktionen som fanns efter den långa sandremsan som började där nuvarande Playa del Inglés ligger och slutade i närheten av Oasis de Maspalomas. Fyren vägledde ångfartygen som täckte rutten Europa, Afrika och Amerika.

Faro de Maspalomas
Vid fyren börjar/slutar Meloneras strandpromenad, som är kantad med restauranger, barer och butiker. Vår näst sista kväll på Gran Canaria tog vi en taxi från hotellet ner till Faro de Maspalomas. Vi kikade lite på fyren innan vi promenerade utmed denna strandpromenad. Där butiker, barer och restauranger kändes mycket nyare och fräschare än de vid Playa del Inglés. Det var en helt perfekt kväll och avslutning på vår semester.

Sandskulptur, nedanför fyren.
En promenad på strandpromenaden.
Vi hann precis fånga solen innan hon gick ner i vattnet!