måndag 22 september 2014

Vaistranden

Efter att precis ha tillbringat två veckor på Kreta så kommer det komma några inlägg med anknytning till just Kreta. Första inlägget är om Vaistranden som vi besökte en av de två dagar som vi hade hyrbil på Kreta.




Vaistranden ligger på nordöstra Kreta, ca 20 km från Sitia. Det är en vacker strand, mest känd för sina palmer. Det sägs vara Europas enda naturliga palm"skog". Det finns flera olika historier om hur skogen uppstod. En del påstår att det var egyptiska soldater som hade med sig dadelkärnor, andra hävdar att det är fenicierna eller arabiska pirater. Hur som helst så fanns det palmer här redan för 2000 år sedan, och dungen/skogen sträcker sig över ett 200 kvm stort område. Palmerna är klassade som naturvårdsområde sedan 1973 och de är inhägnade för att ge extra skydd.




Nu när vi var på Vaistranden så var det inte så jättemycket folk, men jag kan tänka mig att det är rätt så knôkat under högsäsongen. Vattnet är kristallklart och den dagen vi var där så var det riktigt varmt och skönt i vattnet. Inte ens jag, som är en riktig badkruka, ryggade tillbaka, utan kunde gå direkt i. Eller lite försiktigt fick jag ju gå förstås då det är berggrund i början när man går i vattnet.

Jag gillar att det finns både café/restaurang och kiosk(er) vid stranden. Här finns också helt ok toaletter, duschbås och omklädningsbås.

Copyright: Jenny Karlsson
Den stora nackdelen är väl att det tar ca 2,5 timme från Stalis att köra till Vai, i alla fall om man kör Agios Nicolaus och Sitia som vi gjorde. Men, det var kul att få komma till Vaistranden även om det kanske är något överreklamerat...

Inga kommentarer: