fredag 12 april 2013

Arkivhuset

Arkivhuset. Hur kul på en skala låter det? Inte speciellt om du frågar mig. Hur kul är det att kolla i gamla arkiv liksom? Säkert jättekul enligt en del. Jag är en ganska flitig biblioteksbesökare, och ända sedan jag satte min fot på Stadsbiblioteket i Jönköping för första gången så har jag vetat att Arkivhuset ligger där. Eller man har ingången från biblioteket... Jag har under en väldigt lång tid funderat på att ändå lämna bibblan och gå in på Arkivhuset men alltid struntat i det.

En söndag för någon månad sedan så tog jag steget. Jag hade ändå 45 min att döda innan bussen gick hem. Jag klev innanför de automatiska dörrarna och hittade en hel stadshistorisk utställning! Vilken dold pärla! Visst jag hade väl läst någonstans att det skulle finnas här, men jag förväntade mej ändå inte detta. Det första jag ser är Jönköpings första(?) brandbil. Här inne kan man även följa Jönköpings utveckling från 1200-talet eller nåt sånt och fram till idag. Självklart så hamnade jag lite fel i den där tidsaxeln, men vad gjorde det?

I ett av rummen så hittade jag en skylt till "Barnvagnscentralen", och självklart så undrar jag ju nu vad Barnvagnscentralen var. Finns det fortfarande? Tillverkade man/sålde man barnvagnar här??

En annan kul sak jag hittade här i Arkivhuset var Arrestkärran eller "Fyllekärran" som användes i slutet av 1800-talet och början av 1900-talet. Det kan inte ha varit kul att åka i den!

Behöver jag säga att det var ytterst nära att jag missade bussen, och i så fall hade varit tvungen att vänta ytterligare en timma innan jag kunde åka hem?!

Här finns självklart, som namnet antyder, flera arkiv; stadsarkivet, Jönköpings läns folkrörelsearkiv, länsmuseets arkiv och Kultur Jönköpings konst- och föremålsarkiv.

Ångsprutan

Gammal skylt till Barnvagnscentralen
Arrestvagnen, eller "fyllekärran"
Öppet: Dagligen
Hitta hit: Ingång från Stadsbiblioteket i Jönköping
Entré: Fri entré

P.S. Ber om ursäkt för den halvtaskiga bildkvalitén, bilderna är tagna med iPhonen... D.S.

Inga kommentarer: