söndag 19 september 2010

Hovdala Slott

Som jag nämnde i ett tidigare inlägg här på bloggen så har jag en viss förkärlek till slott och andra gamla byggnadsverk. Jag har tyst sagt till mig själv, att jag ska besöka alla slott här i Skåne, ja de som är öppna för allmänheten naturligtvis. Väldigt många slott är ju privatbostäder idag. Det lär nog dock ta ett litet tag innan jag har hunnit besöka alla, det är ju även som så att jag saknar bil här nere i Skåneland, och ganska många av de skånska slotten ligger ju lite bortanför de publika transportvägarna om jag säger så! Alltså får jag "lura" med mig folk som har bil... En som är väldigt tacksam att "lura" med är min kära syster, och vi två besökte Hovdala Slott tidigare i somras.
Hovdala slott ligger strax söder om Hässleholm, alldeles intill Finjasjön, med andra ord inte alltför långt ifrån Höör där ju jag bor! Då jag och syster ändå var inne i Hässleholm för att kolla in den "stan" så passade vi på att besöka Hovdala på hemvägen.

Slottet byggdes på 1500-talet, under den danska tiden, och som så många andra slott här i Skåne så befästes Hovdala med murar, torn och vallgravar. Det mäktiga tornet, som i alla fall jag, förknippar starkast med Hovdala slott är byggt 1600. På 1670-talet brändes slottet delvis ner av danska snapphanar och soldater i samband med kriget mot svenskarna!
Efter återuppbyggnaden av slottet så förvandlades Hovdala från befästning till ett ståtligt hem för släkten Ehrenborg. Slottet glansdagar var under 1800-talet, då man hade ca 190 gårdar under sig.

Jag gillar att det inte är ett så stort område, utan det är lättöverskådligt och man behöver inte springa runt i timmar för att besöka slottet och parken. Samtidigt finns det flera spännande vandringsslingor i området för den som vill utforska lite mer.

Självklart hade jag och syrran tänkt att gå in i slottet och titta oss omkring lite, självklart var vi beredda att betala för oss som ju är brukligt, men vi hittade bara stängda dörrar. Vi gick in på slottsgården, och tänkte att vi skulle se en skylt där det stod Entré eller något i den stilen. Det gjorde vi inte. Helt plötsligt var vi på baksidan av slottet. Ingen av oss hade heller sett någon skylt från parkeringen heller.

Till slut beslöt vi oss för att gå till restaurangen/caféet, där vi misstänkte att det kanske skulle finnas en liten shop, för att där se om vi kunde hitta någon information om hur man tar sig in på slottet. Visst hittade vi en shop, och vad vi förstod så betalar man inträdet i shopen, men att man bara kommer in på slottet i samband med guidad visning. Detta förvirrade mig en aning, då jag på Hovdala slotts hemsida läst att slottet skulle vara öppet mellan kl. 11-17! Inte hade jag sett att man bara kunde komma in i samband med en guidad visning. Självklart hade vi missat den guidade turen, så besöket inne på slottet får bli en annan gång.
Öppet? Park och trädgård alltid öppna för besök. Slottet är öppet maj-sept, tisdag-söndag 11-17 (enligt hemsidan). Det kostar ingenting att besöka parken och trädgården. Inträde till slottet.

Hitta hit?
Skyltat från väg 23, mellan Hässleholm och Höör.

Inga kommentarer: