tisdag 28 juli 2009

Ångtåg...

Mitt första minne av ångtåg är nog när jag någon gång under lågstadiet åkte ångtåg mellan Anten-Gräfsnäs! Jag har sedan några år tillbaka funderat både en och två gånger på att det skulle vara kul att göra den resan igen!! Det är trots allt lite häftigt att kliva in i den gamla tågvagnen med träbänkar - det är i alla fall vad jag minns från Anten-Gräfsnäs och höra hur ångvisslan tutar till och tåget tuffar iväg i sakta gemak. Varför jag inte gjort denna utflykt trots min längtan har jag inget bra svar till. Men, så förra sommaren (2008) så slog jag till när jag hade besök hemifrån. Nu blev det inte just sträckan Anten-Gräfsnäs, utan sträckan Brösarp-S:t Olof t.o.r. Känslan var detsamma som sist gång jag gick på ett ångtåg, men det jag kanske minns mest från förra årets tur är nog den otroligt vackra utsikten från tåget!

Alla bilder här nedan är tagna från sträckan Brösarp-S:t Olof på Österlen.


Stinsen står beredd att vinka iväg tåget! Precis som när farfar var ung!


Tåget tuffar i sakta gemak genom det Österlenska landskapet.


Genom tågfönstret har man en fantastisk utsikt ut mot Östersjön.


Vill du veta mer om vart just du kan åka ångtåg i vårt vackra land, klicka här.

Inga kommentarer: