söndag 5 augusti 2018

Promenad till slussarna

Jag är egentligen ganska lat av mig. Och jag är inte så vidare värst förtjust i att gå ut och promenera någon längre sträcka. Men, ibland händer det. En söndag i juli 2018 var ett sådant tillfälle. Jag fick för mig att jag skulle promenera från Klaffbron, utmed Trollhätte kanal (eller kanalen som vi trollhättebor säger) ner till slussarna. Det här är en sträcka på knappt 3 km.

Trollhätte kanal, sett mot slussarna.
Hela Trollhätte kanal sträcker sig mellan Göteborg och Vänersborg och är 82 km lång, varav 10 km är grävd och sprängd kanal, resten är naturlig farled. Men oftast när man pratar om Trollhätte kanal så tror jag att det är den grävda och sprängda delen man syftar på... Åtminstone gör jag det...

Trollhätte kanal, med den nya gång- och cykelbron.
Det spelar ingen roll hur många gånger jag varit nere vid slussarna, och det är många gånger, jag blir lika imponerad av den magnifika miljön varje gång. Tänk att vi har inte mindre än tre kompletta slussleder här; 1800-, 1844- och 1916-års slussar. Slussleden som är i bruk är den som invigdes 1916.

1800-års slussled
1800-års slussled
1844-års slussled
1844-års slussled
1844-års slussled. Slusscaféet i bakgrunden.

Nivåskillnaden här i Trollhättan är ca 32 meter och 1916- års slussled består av fyra djupa slussar. För en slussning krävs 8 000-12 000 kubikmeter vatten. Fartyg på upp till 4 000 ton, 89 meter långa, 13 meter breda och 5,4 meter djupa kan passera slussarna i Trollhättan.

1844-års slussled till vänster. 1916-års slussled till höger.
1916-års slussled
1916-års slussled
I området finns även det populära Slusscaféet, Kanalmuseet och Slussboden, som säljer lokala produkter.

Trollhätte kanal och slussområde blev ett statligt byggnadsminne den 18 november 2004.

Promenaden tillbaka till centrum gjorde jag på "andra sidan" kanalen, och planen var att även passa på att besöka Trollhättans kyrka, men valde självklart fel stig... När jag kom tillbaka till centrum var jag både varm och trött så jag orkade inte promenera bort till kyrkan, jag var inte ens sugen på att hämta bilen och köra dit. Så kyrkbesöket får vänta till ett annat tillfälle helt enkelt.

Nya fräsiga bostäder där Wärtsilää Diesel låg förut.
Trollhätte kanal, västra kanalbanken, mot centrum
Nya gång- och cykelbron över Trollhätte kanal.
Trollhätte kanal
Trollhätte kanal
Stora luckan, uppförd 1910 för att vid behov kunna stänga
av vattnet i intagskanal 1. Betongbron byggdes ca 1915.
Klaffbron med f.d. Stadshuset till höger, idag hotell Swania.
Jag har bloggat om de olika slusslederna vilka du kan läsa på följande länkar;
1800-års slussled
1844-års slussled
1916-års slussled

Jag har även bloggat om de olika slussarna i Polhems slussled som påbörjades på 1700-talet, men som aldrig blev fullbordad.
Ekeblads sluss
Polhems sluss
Elvius sluss


Senast besöksdatum: 15 juli 2018

Vägbeskrivning: Trollhätte kanal rinner genom centrala Trollhättan.

Inga kommentarer: