onsdag 20 juli 2016

1800-års slussled

Man började bygga slussar i Trollhättan redan på 1700-talet, men efter en olycka i mitten av 1700-talet så fullbordades aldrig den första slussleden i Trollhättan. Men, slussfrågan hade aldrig dött. Under förmyndarregenten hertig Karls besök i Trollhättan tillsammans med den då fjortonårige Gustav IV Adolf, aktualiserades frågan ännu en gång. Byggandet av slussar var vid denna tid en stor teknisk utmaning, framför allt i ett så stort fall som i Trollhättan. Ett förslag av brukspatron Peter Bagge, direktör W Chalmers i Göteborg och von Platen antogs. Lösningen man valde nu var att gräva en kanal förbi fallen och använda hela åtta slussar för att klara av fallhöjden på 32 meter. Man lovade att fullborda kanal- och slussbygget på sex år. Arbetena startade 1794, och man höll vad man lovade. Den 14 augusti 1800 invigdes den första slussleden i Trollhättan. Allt arbete med kanalen och slussarna skedde för hand av människor och djur och såväl anställd personal som indelta soldater var med och byggde kanalen och slussarna.





Slussleden består av åtta slussar, med en längd på 35,4 meter mellan portarna. Slussarna är 6,5 meter breda och vattendjupet på tröskeln är 4,2 meter och största sänkhöjden för varje sluss är 4,2 meter. Lastkapaciteten för fartygen var 140 ton.


Man anlitade landets toppkompetens inom teknik, konstruktion och infrastruktur för slussprojektet. Man anlitade Eric Nordewall som ledare för byggandet av 1800-års slussled.


Ute i världen såg man på slussleden som världens åttonde underverk. Det lockade många nyfikna att kombinera nytta med nöje, genom att studera teknik vid en romantisk plats.



Anledningen till att man till slut bestämde sig för att genomföra slussbygget vid denna tid är mycket starkt kopplad till behoven av förbättrade kommunikationer samt förbättrade tekniska möjligheter att genomföra det omfattande slussbygget. Kanalbyggen var på stark frammarsch i hela Europa, och landtransporter var fortfarande mycket besvärliga och skulle fortsätta att vara så fram till järnvägens exploatering.


Byggandet av Trollhätte kanal och slussar genomfördes genom ett privat bolag, Trollhätte kanalbolag, men utan statligt godkännande, finansiering och medverkan hade planerna aldrig kunnat genomföras.

Vägbeskrivning
Skyltat från E45:an och Trollhättans centrum.

Senaste besöksdatum 5 juni 2016

Inga kommentarer: