Ekeblads sluss är en av tre slussar som ingår i
Christopher Polhems slussled. Arbetet med Polhems slussled sattes igång 1747.
Det fanns dock planer redan på 1500-talet att bygga slussar i Trollhättan för
att komma förbi fallen. Polhems plan var att farleden förlades i själva
fallsträckan genom att tre, mycket djupa, slussar sprängdes ur berget samtidigt
som älven dämdes upp på två ställen. Detta för att höja vattennivån och
eliminera ett antal forsar och fall.
Ekeblads sluss 2006 |
Polhems slussled blev aldrig helt färdigbyggd och slussarna kom aldrig i
reguljär drift. En av orsakerna var en olycka som förstörde en del av arbetet.
Nio arbetare dog vid denna olycka. En annan orsak var att det saknades pengar
att bygga slussleden. Konstruktionen på slussarna var kanske inte heller den
bästa, och de var troligen omoderna redan vid färdigställandet.
Ekeblads sluss 2006 |
Ekeblads sluss, som är den
översta av de tre slussarna var färdig 1754. Den användes en enda gång, vid
invigningen, då kung Adolf Fredrik och drottning Lovisa Ulrika slussades.
Ekeblads sluss 2016 |
För att skapa lugnt vatten vid den norra infarten till slussen dämdes fallen
kring slussen upp och den sk Kavledammen bildades. Vattnet styrdes nu västerut
och fick söka sig ner kring Gullön och Önan. Detta var katastrofalt för de
kvarnar och industrier som låg norr om dammen. Då vattenytan steg försvann
flertalet forsar och snart hade i princip alla vattenverk norr om slussen fått
lägga ned.
Ekeblads sluss 2016 |
Vägbeskrivning
Ekeblads
sluss ligger vid Strömkarlsbron.
Senaste besöksdatum 7 juni 2016
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar