1800- och 1844-års slussleder var båda
konstruerade för segelfartyg och kom i och med utvecklingen av ång- och
motorfartyg att bli alltmer omoderna.
Även om järnvägen fråntagit Göta kanal sin
betydelse som central transportled, så fortsatte Göta älv och Trollhätte kanal
att vara en viktig transportväg från Bergslagen och Vänerområdet. Man beslutade
att bygga ännu en slussled i Trollhättan. Arbetet med denna slussled började
1909 och stod klar 1916. Denna gång gjordes dimensionerna betydligt större och
leden anpassades efter motorfartyg med en last på upp till 2 200 ton.
Efter ombyggnader av slussarna kan man nu slussa fartyg på upp till 4 000
ton. En slussning kräver 8 000 – 12 000 kubikmeter vatten. Det tar ca
45 minuter att ta sig genom alla slussarna, och höjdskillnaden på 32 meter.
1916 års slussled består av fyra slussar, med en
längd på 97,9 meter mellan portarna. De är 13,7 meter breda och vattendjupet på
tröskeln är 5,5 meter och största sänkhöjden är 8,5 meter.
Arbetet leddes av Vilhelm Hansen, som också
ansvarade för bygget av Olidans kraftstation som pågick samtidigt som
slussbygget. Hansen blev sedan generaldirektör för Vattenfall, och liksom Ericson
(1844-års slussled) en mäktig person i Trollhättan.
När 1916-års slussar togs i bruk stängdes de
båda äldre slusslederna. I och med att den nya slussleden byggdes med en annan
sträckning kom de äldre slussarna att bevaras vilket lett till en unik plats
med tre parallella slussleder inom ett mycket begränsat område.
Hela Trollhätte kanal mellan Göteborg och
Vänersborg är 82 km lång, varav 10 km är grävd och sprängd kanal, resten är
naturlig farled.
Godstrafiken har minskat på Trollhätte kanal,
men året om kan man se stora godsbåtar slussa, och det är inte mycket utrymme
kvar i slussen… Men, det är även en del fritidstrafik, sommartid så domineras
kanalen och slussarna av fritidsbåtar. Även om fritidstrafiken stagnerat något
så är det omkring 3 000 – 4 000 fritidsbåtar som slussar genom
Trollhättan varje år!
Senaste besöksdatum 5 juni 2016
Vägbeskrivning
Skyltat
från E45:an och Trollhättans centrum.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar