fredag 31 augusti 2018

Avlösa Domarringar

Vid sjökanten i Avlösa, på norra Visingsö, finns resterna av ett domarringsgravfält från äldre järnåldern (500 f.Kr-400 e.Kr.). Intill varje sten har det satts ner urnor och lagts ner verktyg.

Gravarnas placering är ovanlig. Varför ligger de inte högre upp, som forntida gravar brukar göra? Och var kommer stenarna ifrån? Här finns inga block i marken. Kanske har de hämtats från fastlandet, dragits över isen vintertid, och av praktiska skäl placerats här. Eller var just den här platsen speciell - betydde den något för de gravsatta? Frågorna är omöjliga att svara på idag.


Visingsös stränder eroderar! Av de tre domarringarna återstår idag endast 19 stenar. Några har rasat ut i sjön!


Namnet domarring kan härledas till en medeltida uppfattning att domarringar var en sorts tingsplatser där man fattade rättsliga beslut. På varje sten satt en utvald domare och i och med det udda antalet kunde dom aldrig bli oavgjord. Det är vanligast med sju eller nio stenar i en domarring. Från järnåldern finns dock inga tecken som tyder på en sådan funktion.


Första gången jag var nere vid domarringarna i Avlösa såg jag "bara" en domarring. Men jag hade läst att det skulle finnas tre stycken. Nu när jag var där sist gång, så såg jag ytterligare stenar lite längre bort, så jag gick dit. Och insåg då att jag faktiskt stod vid domarring nummer två. Lite närmare stranden hittade jag den tredje domarringen.


Senaste besök: 26 augusti 2018

Hitta hit: Norra Visingsö. Mellan Kumlaby och Tempelgården finns det en skylt märkt Avlösa. Under denna skylt finns en liten skylt med texten Domarringar. Följ skyltarna Avlösa och Domarringar.

Inga kommentarer: