söndag 23 september 2018

Basilica di Wilten

I september 2018, åkte jag, syrran och våra föräldrar på en bussresa till Österrike. En av dagarna åkte vi till Innsbruck, där vi bl.a. fick en guidning i staden. Ett av stoppen var vid Basilica di Wilten.


Basilica di Wilten i Innsbruck har lockat pilgrimer till Tyrolen ända sedan 1300-talet. Den första kyrkan på platsen uppfördes redan på 400-talet. Dagens kyrka är resultatet av en renovering på 1750-talet. Basilikan är uppförd i rokokostil av Franz de Paula Penz.


En av kyrkans mest berömda sevärdheter är  den sengotiska statyn av Jungfru Maria, som ramas in av fyra förgyllda pelare och en utsirad marmorbaldakin. Konstverk i form av väggmålningar, statyer och detaljerade gipsverk visas upp runt statyn och i hela kyrkan.



Jag vet inte vad jag hade förväntat mig när jag klev in i kyrkan, men jag slogs av häpnad. Här finns flertalet altare runt om i kyrkan, guld, takmålningar, helgonbilder över allt. Det var svårt att ta in allt som finns där inne. Nackdelen med att besöka en sådan här plats i samband med en stadsvandring, är att det oftast är "snabbt in, snabbt ut". Lite så var det den här gången. Jag hade gärna vandrat runt lite längre i kyrkan och tagit del av allt det fantastiska...



Senaste besök: 4 september 2018

Inga kommentarer: