fredag 1 april 2011

Öresjö

Häromdagen tyckte jag det var dags för en liten utflykt. Det gick ju inte att sitta inne och häcka när solen sken från en klarblå himmel. Egentligen var jag lite sugen på att åka ut till kusten (västkusten), men så ville jag inte bara ta syrrans bil och åka iväg så där bara. Men om jag nu inte kunde åka ut till kusten så fick jag ta det näst bästa. Öresjö här i Trollhättan!

Öresjö ligger inom 10 min bilresa från Trollhättan, och trots att jag är född och uppvuxen i stan så har jag i princip ALDRIG varit vid Öresjö. Det är en mycket populär fiske- & badsjö för oss Trollhättebor, och Lilla Edetbor... Men jag kan mej veterligen inte komma på att jag någonsin har badat där. Det får väl bli ändring på det nu till sommaren. Vill man fiska här så krävs det fiskekort!

Och det var alltså hit jag styrde kosan häromdagen. Men det blev inget bad. Kanske mest beroende på att isen fortfarande ligger på sjön! Men det var skönt att bara vara ute i solen ett tag. Och om jag känner mej själv rätt så kan det nog bli några här i sommar om jag inte har något annat för mig.

Lilla badplatsen, Öresjö
Vid Öresjö finns det två badplatser, lilla och stora, och när jag svängde av till första parkeringen, den vid Friluftsfrämjandets gård Munkebo, så hade jag ingen aning om jag var vid stora eller lilla badplatsen. Och det här är förresten det stället som jag känner till vid Öresjö. Här ser ni en som har koll på sin hemmiljö... Eller inte. Inte vågade jag åka vidare på vägen heller eftersom det var TVÅ skyltar som talade om att det minsann var en återvändsgata... Efter att ha parkerat bilen så promenerade jag iväg på en liten stig och bara njöt av solen. Och jag hade fortfarande ingen aning om vilken badplats jag var vid. Magkänslan var dock att jag var vid lilla badplatsen, då "stranden" här inte var så stor...

Stora badplatsen, Öresjö
Nu kunde ju inte jag nöja mej med att bara ha varit vid Öresjö, jag var ju tvungen att fråga syrran när hon kommit hem från jobbet vid vilken badplats jag var. Och då fick jag bekräftat att det var vid den lilla badplatsen jag var! =) Och bara för att jag skulle veta hur det ser ut vid stora badplatsen så tog vi bilen bort till Öresjö! Så nu vet jag vart stora badplatsen ligger...

Brygga vid Öresjö
Det finns flera sägner kring Öresjö, en är att det ska ha legat ett slott vid Öresjös mynning... Och tittar man på kartan så hittar man "Pettersborg", "Rönneborg" och "Öreborg", kan det ha varit här någonstans som detta slott låg?

Det ska ligga en kyrkklocka begravd på sjöns botten, och den kan bara plockas upp från botten av sju bröder, utan någon syster född mellan den äldstes och yngstes födelse. Bärgningen måste dessutom ske under total tystnad... Det ska dessutom ha dumpats lådor med granater på sjöbotten...

Öresjö var gränsen mellan Sverige och Norge/Danmark innan freden i Roskilde 1658, så det har förekommit en del stridigheter här. Vilket är svårt att tro när man besöker området idag!
  
Brygga vid Öresjö
Hitta hit: Från Trollhättan, kör till Strömslund, därifrån skyltat. För att komma till "lilla badplatsen" sväng vänster mot "Stora näset", parkering till höger. För att komma till "stora badplatsen", kör förbi skylten "Stora näset" och fortsätt på vägen tills "badplatsskylten" kommer.

Inga kommentarer: