måndag 25 april 2011

Sveriges äldsta sluss och Ströms Slott

På påskafton 2011 var det strålande sol från en klarblå himmel, alltså en perfekt utflyktsdag. Men vi åkte inte så lång, utan vi höll oss i grannkommunen i söder - Lilla Edet. En kommun som jag tror de flesta av oss bara svischar förbi längs E45:an...

Det som drog oss till Lilla Edet var att här finns Sveriges äldsta sluss, och då jag var vid slussarna i Vänersborg häromdagen och sprungit omkring bland Trollhättans slussar ett otal gånger genom åren, så tänkte jag att då kan vi ju passa på att besöka Sveriges äldsta sluss också.

Jag har "vetat" om att Sveriges äldsta sluss finns i Lilla Edet väldigt länge, men har liksom aldrig känt behovet av att åka dit och glutta. Varför titta på något som inte är i bruk? Så tänkte jag för ett tiotal år sedan. Men sedan kom jag på att det kan ju vara lite intressant ändå. Men jag åker ju inte till Lilla Edet bara för att titta på en gammal sluss...

Men så frågade syrran på påskaftons förmiddag vart jag hade planerat att vi skulle åka någonstans. Åka någonstans? frågade jag. Jag var helt inne på att vi skulle åka till Öresjö och sitta där i varsin "brassestol" och sola våra blekfeta kroppar. För det var vad vi diskuterade på långfredagen... Men så fick syrran dåligt samvete för att jag inte kan/får sola mina operationssår på benet, och tyckte då att en liten utflykt kunde vara på sin plats.

Det var då jag kom på att vi kanske skulle kunna åka till Lilla Edet och titta på slussen, för att sedan köra "Hjärtumsvägen" hemåt och till Öresjö för lite sol i alla fall. Jag kan ju alltid lägga en "strumpa" över såren...

Som jag har skrivit tidigare här på bloggen så fanns det redan på 1550-talet planer på en segelbar väg mellan Västerhavet och Vänern. Arbetet med slussen här i Lilla Edet påbörjades på 1580-talet efter förslag från kung Johan III och 1607 kunde slussen invigas.Innan dess fick man lasta ur båten och transportera allt på land förbi fallen. Ganska jobbigt och omständigt. Slussen förbättrades åtskilliga gånger under 1600-talet och slutligen under Gustaf III:s regering under åren 1782-84. Slussen användes fram till 1916, då den nuvarande slussen invigdes.

Jag kan faktiskt inte påstå att jag blev speciellt imponerad. Eller jo det är jag ju, av att man redan på 1500-1600-talet kunde konstruera ett bygge som gjorde att man kunde tömma och fylla vatten i en "bassäng" jämna ut nivåskillnaderna. Men jag tror att det kanske berodde på avsaknaden av t.ex. slussportar som gjorde att jag inte blev "imponerad".

Sveriges första sluss

Vi åkte sedan över Göta älv, till Ström för att titta lite närmare på Ströms Slott. Lite på avstånd så att säga. Vi ville inte gå in på gården då det är i privat ägo, även om grinden var öppen... Istället gick vi ner till Strömsparken och njöt av utsikten mot slottet.

Slottet har en ganska brokig historia. Det har funnits ett slott på platsen sedan 1400-talets mitt. Nuvarande slottet har sitt ursprung i en barockanläggning (1600-talet). Kända ägare till slottet är Rutger von Ascheberg och landshövding D. Macklean och dennes släktingar, bl.a. hans sonson Gustaf Macklean som har en minnesvård i parken intill slottet. Inlands Bruk köpte slottet på 1940-talet och hade det som personalbostäder åt företagsledningen. På 1980-talet byggdes slottet om till en konferensanläggning, men efter en konkurs 1990 lämnades det åt sitt öde och förföll och vandaliserades under många år. 2007 såldes slottet, och en renovering påbörjades. De båda 1600-talsflyglarna är nu totalrenoverade och fasaden har återfått sin gula kulör. Slottet ägs numer av en privatperson och inrymmer privatbostäder och en förskola. Slottet har även tjänstgjort som restaurang och nattklubb och man har även haft guidade visningar på slottet.

Ströms slott

Ströms Slottspark är inne i en "ombyggnadsfas". Man håller på att rusta upp och när allt är klart - invigning 21 maj 2011 - kommer det finnas: utomhusscen, grillplatser, lekplats, hundrastgård, minizoo, slottscafé, beachvolleyplan, damm och fjärilsträdgård, utegym, aktivitetsbana, cykelcrossbana, frisbeegolf, bangolf, boulebanor, vandringsled, isbana (vintertid förmodar jag), streetbasketplan, bollplank och inlinesområde. Här kommer man även hitta turistinformationen (sommartid).

Slottsparken är öppen året om, slottet är ej öppet för besökare. Slottscaféet är öppet under sommaren.

Jag testar utegymmet i slottsparken
Hitta hit: Slussen - Från E45:a, sväng av mot Ljungskile, skyltat "Sveriges första sluss" vid infarten till parkeringen. Ströms slott - fortsätt vägen (förbi slussen) över Göta älv. Vid trafikljuset sväng höger mot Hjärtum. Ta första vägen till höger (Parkvägen) och följ den till parkeringsplatserna.

1 kommentar:

Unknown sa...

Tackar för en trevlig stund.. Gött jobbat. Vilket engagemang hatten av.