lördag 9 april 2011

Rånnums gravfält

I en ekdunge söder om Vargöns samhälle hittar vi tydliga spår efter ett järnåldersgravfält. Det är Rånnums gravfält. 
Här finns ett femtiotal gravhögar ca 3-10 meter i diameter. Merparten av dessa högar är samlade på krönet av bergsknallen. Gravfältet har aldrig blivit arkelogiskt undersökt och man därför inte exakt när det anlades, men formarna på gravarna säger oss att det var någon gång under järnåldern (500 f.Kr-1050 e.Kr). Under järnåldern brände man sina döda, me då det inte gjorts någon undersökning här så vet man inte heller exakt hur gravarna ser ut, ibland lades de brända benen i en kruka, och ibland anlades graven direkt på bålet.

Det som är speciellt med Rånnums gravfält är att flera gravhögar har en kantkedja av sten, vilket är mycket ovanligt på järnåldersgravfält i Tunhemsområdet.





I den sydligaste delen av gravfältet, där berget går upp i dagen, kan man se ca 40 skålgropar, eller älvkarnar som de också kallas för. Man vet inte riktigt varför dessa har huggts in i berget här, men de kan ha hört ihop med religiösa eller magiska handlingar i samband med odling.

Gravfältet ligger väldigt naturskönt under mäktiga trädkronor mellan Göta Älv och Hunneberg, och det är lätt att förstå varför man valde att begrava sina döda här. Ett gravfält som detta anses ha tillhört en by eller en gård. Kan det ha varit folk från det förhistoriska Rånnum, Randhem - gården vid bergsranden, som begravde sina döda här?

I alla tider när jag har åkt till Vargön har jag sett den där sevärdhetskringlan, med texten gravfält under. Men det tog lång tid innan jag faktiskt svängde av vägen där och tog mej en titt. Första gången jag gjorde det, så visste jag nog egentligen inte riktigt vad som väntade. Jag hade föreställt mej rejäla domarringar och skeppsättningar. Men allt jag såg var små förhöjningar med stenar runt vissa. Skulle det här vara något? De där skålgroparna förstod jag mej inte heller riktigt på.

Ge mej några år bara så har jag ändrat åsikt, och kan nu faktiskt urskilja de där högarna, och förstår att stenarna runtomkring markerar graven... Visst, skålgroparna är väl inte riktigt lika häftiga som hällristningar i form av skepp, djur och människor, men det är likväl en hällristning. Och att järnålders- och bronsåldersmänniskor har traskat omkring på samma ställe som mig är en häftig känsla i sig!

Hitta hit: Från Trollhättan, kör mot Vargön, gravfältet ligger till höger alldeles innan rondellen med bensinstationerna. En skylt visar strax innan. Från Vänersborg, kör mot Vargön, fortsätt på vägen tills du kommer till rondellen vid bensinstationerna, sväng mot Trollhättan (höger), gravfältet ligger på vänster sida strax efter du svängt av i rondellen.

Inga kommentarer: