onsdag 6 juli 2011

Göteborg!

I lördags (2/7) "lekte" jag och syrran turister i Göteborg, eller "kustens vackra stad", som vi sjunger på Blåvitts matcher! Anledningen till att jag skriver "lekte" är att vi aldrig ser oss som turister i Göteborg. Göteborg och Trollhättan är närapå nästgårds och vi har naturligtvis varit där fler gånger än vi kan räkna. Shoppat, gått på bio, gått på konserter, gått på hockey, gått på fotboll, varit på Liseberg... You name it. Syrran har till och med bott där ca 1,5 år. Men denna gången skulle vi minsann "leka" turister. Så vi köpte oss varsitt "Göteborg City Card", som gav oss fri entré till många sevärdheter och aktiviteter, samt fria resor med kollektivtrafiken!

Vi började vår dag med ett besök på Göteborgs Stadsmuseum. Museet som är inhyst i Ostindiska Kompaniets byggnad från 1750, inrymmer utställningar om Göteborgs och Västsveriges historia. Här finns även en utställning om Ostindiska kompaniet.

Göteborgs Stadsmuseum
Efter att ha gått igenom (nästan) alla utställningar gick vi vidare till Ostindiefararen Götheborg, som för närvarande ligger för ankar i centrala Göteborg. Det gäller att passa på! Nu fick jag tillfälle att skryta för syrran, genom att berätta att hon är byggd av virke från Ekskogen på Visingsö minsann! Ostindiefararen alltså...

Ostindiefararen Götheborg är en replika (säger man så?) av båten med samma namn som sjönk strax utanför Göteborg den 12 september 1745, efter en expedition på nästan 30 månader till och från Kina. Ostindiska Kompaniet grundades i Göteborg 1731...
Ostindiefararen Götheborg
Efter lite lunch tog vi vagnen (spårvagnen) till Linnéplatsen, och vi tog sedan sikte på säldammen inne i Slottskogen. Det är något speciellt med sälar, men jag kan inte sätta fingret vad det är som gör att jag fascineras av dessa djur.
Säldammen, Slottskogen
Ganska snart upptäckte vi något litet som låg och solade på en "klippa" i dammen. Och det visade sig vara en nyfödd sälunge. Mamman är hela 30 (eller om det var 33) år och man trodde inte hon skulle få några mer bebisar! Ungen föddes så sent som den 27 juni! Behöver jag säga att mamman inte lämnade sin bebis ur sikte!?
Nyfödd sälbebis solar sig!
Är man turist i Göteborg så är väl en tur med Paddanbåt ett måste? Och självklart tog vi en tur med detta klassiska inslag i sommar-Göteborg!
Paddan
Inte kan man missa Poseidon heller när man är i Göteborg, så självklart besökte vi honom!
Poseidon på Götaplatsen!
Då jag inte varit på Universeum, och det ingår i Göteborg City Card, så passade vi på att göra ett besök där! Här finns tex. flera akvarier, en tropisk regnskog, och ett terrarium, men det slapp jag gå igenom, för jag är verkligen vettskrämd för ormar!
Universeum
 Vi avslutade vår dag i Götet med ett besök på Liseberg! Vi åkte inte en enda attraktion, utan vi strosade omkring lite och spelade på lite hjul... Och gissa vem som vann??
Lisebergs huvudentré

Högvinsten!

Inga kommentarer: