tisdag 14 juni 2011

Röttle by

Pingstdagen 2011, tog jag cykeln (som jag lånar av min hyresvärd) och trampade iväg till Röttle by, ca 4 km söder om Gränna. Först så kändes som att jag trampade 2 km i motlut, för att sedan tvingas bromsa konstant fram till parkeringen, där jag ställde cykeln!

Idag är Röttle en sommaridyll med röda stugor med vita knutar, Röttleån som "delar" byn i två delar, café och en gammal kvarn som (under sommartid) maler säd. Annat var det förr, då var det full rulle här i byn. Redan på 1200-talet utnyttjade munkarna vid Nydala kloster vattenkraften för att driva kvarnar som malde säd här i Röttle.

Sin första storhetstid hade Röttle under 1600-talet då greve Per Brahe d.y. anlade flera industrier här som bl.a. tillverkade vapen, krut, papper och kläde. I mitten av 1800-talet fanns här industrier som tillverkade järnspisar, öl och snus.

Vid "stora" parkeringen startar en 1,2 km vandringsled som jag valde att följa. Den är inte tillgänglighetsanpassad. Men misströsta inte "alla" kan njuta av Röttle ändå. Om man väljer att ignorera parkeringsskylten och istället fortsätter mot Västanå slott, så finns det en mindre parkering ett par hundra meter bort, därifrån kan man ta sig till caféet och Rasmus kvarn.

Jag valde då att följa Röttlestigen, och kom ganska snart ner till småbåtshamnen och den lilla sandstranden, sedan följde jag stigen längs med Röttleån. Namnet härstammar från 1200-talet då ån kallades Rytlofors (den rytande forsen), och jag hörde ganska snart ett vattenfall. Och denna dag var det ganska så bra tryck i fallet, efter två dagars ganska intensivt regnande i Gränna med omnejd.

Röttle hamn

Röttleån
Efter en närmare titt på vattenfallet blev det ett besök i caféet som är inhyst i den f.d. krogen i Röttle. Caféet är "gammaldags" och med ett inte allt för stort utbud, men det gör liksom ingenting, det är i min mening däremot charmen. Det är dock inte tillgänglighetsanpassat, inte vad jag kunde se. Då vädret var alldeles utmärkt så valde jag att avnjuta min fika i trädgården, men det finns även sittplatser inomhus. Så vitt jag vet, så är caféet enbart öppet söndagar under sommartid.
Röttle café
Fylld av ny energi tog jag mej ner för trappan, över Röttleån och upp för "berget" gick förbi Jerusalems kvarn från tidig medeltid och vidare till Rasmus kvarn, med anor från 1600-talet. Då jag var inne i Rasmus kvarn tidigare i veckan så struntade jag i det denna dag, men jag kan varmt rekommendera ett besök. Det är rätt så häftigt att se den gamla kvarnen mala säden!
Rasmus kvarn
Mycket nöjd med besöket i Röttle var det dags att trampa hemåt igen. Och denna gången tog jag "nedervägen" in till Gränna, vilket innebar att jag slapp mördarbacken. Att jag inte tänkte på denna väg när jag cyklade TILL Röttle. Men så brukar jag välja fel väg om det finns mer än ett alternativ.

Rasmus kvarn är öppen och mal säd: Kristi himmelsfärdsdag och pingstdagen samt från midsommardagen t.om. andra söndagen i augusti tisdag, lördag och söndag kl. 13-16. På tisdagar (midsommardagen-andra söndagen i augusti) är det kulturvandring genom Röttle by kl. 11.30!

Hitta hit: Från Gränna - kör söderut, vid rondellen med luftballongen ta till höger (mot Gyllene Uttern), sedan är det skyltat!

Inga kommentarer: