måndag 13 oktober 2014

Venetianska fästningen i Heraklion, och lite annat...

I Knossosutflykten ingick ett par timmars fri tid i Kretas huvudstad, Heraklion, och på plats i Heraklion så var det den venetianska fästningen, eller Koules som den heter, som stod i fokus. Från början var det tänkt att vi skulle besöka historiska (eller arkeologiska??) museet för att syrran och C inte hann med det förra året och de tänkte att det skulle intressera mig. Och det gjorde det, men väl på plats i Heraklion ville jag hellre till hamnen och den venetianska fästningen. Så efter att vi fått lite mat i magen så drog vi oss ner till hamnen där fästningen finns.

Fästningen Rocca al Mare, som venetianarna kallade den är Heraklions mest imponerande historiska byggnad och uppfördes 1526-1540 för att skydda hamninloppet när hotet från turkarna växte. Fästningen ligger längst ut på piren och man passerar Heraklions samlade fiskeflotta på väg ut. Små färggranna båtar ligger intill varandra med högar av gula nät som bara väntar på nästa dags fisketur!

Uppenbarligen ska man kunna gå in i fästningen, men när vi var i Heraklion så höll den på att restaureras, så vi hade inte möjlighet att gå in och kika. Men, man ska tydligen ha en fantastisk utsikt från fästningen!

Vi skymtade även den venetianska arsenalen (båtvarv) alldeles i närheten av hamnen. Här byggdes och reparerades de stora krigsfartygen som bidrog till Venedigs överlägsna sjömakt. Än idag fiskebåtar i trä hit till de pelarkantade valven för underhåll.
Vid pilen kan man se den venetianska arsenalen
Efter att ha stått en stund och bara njutit av vindarna nere vid piren började vi sakta promenera uppåt centrum och till bussen som skulle hämta oss.


Agios Titoskyrkan?

En byggnad jag inte har en aning om vad det är.
Kan det vara typ stadshus?
Rådhus?
Tyvärr var det alldeles för varmt för mig för att verkligen njuta av Heraklion och alla spännande hus överallt. Men, jag orkade knappt ens ta fram kameran och fota och då är det illa... Men jag minns att vi passerade kyrkan som idag är en konsthall, Morosinifontänen och att jag såg de venetianska bastionerna från bussfönstret. Hade det inte varit så varmt så hade jag gärna stannat ett par timmar till på Kretas huvudstad sedan 1971. Anledning till att Heraklion blev huvudstad? Här finns Kretas största hamn. Det är bra att man fokuserar på rätt saker tycker jag! =)

Inga kommentarer: