torsdag 16 oktober 2014

Agios Nikoalos

Agios Nikolaos är den vackraste orten på östra Kreta, eller som vår guide på Spinalonga kallade den för: "Kretas lille hjerteby". Och ska jag jämföra med Hersonissos, Stalis och Malia som jag ju sett innan jag kom till Agios Nikolaos så tycker jag nog att Agios Nikolaos känns mer äkta grekisk. Även om även denna ort råkat ut för 1970-talets byggboom med fula hus. Agios Nikolaos ligger vid Mirabelobukten, skyddad mellan låga kullar som reser sig från strandkanten.

Agios Nikolaos sett från vattnet.

Alla dessa vackra kyrkor
 Agios Nikolaos är ingen "platt" stad, nej nej, här är backar till höger och vänster. Och backar är inte min starka sida. Lägg därtill att det var varmt som bara den (i mina ögon sett) vid båda de tillfällena jag var i Agios Nikolaos. Allt jag ville var att hinka i mig 1 liter iskall coca-cola och bada! =)

 Mitt i Agios Nikolaos finns det en cirkelrund sjö - Voulismeni, en djup sötvattensjö med fin promenadslinga runt. Västra och södra delen sjön kantas av höga klippor, mer backar... Vid sjöns östra och norra sida är det fullt med kafeer och restauranger. I sjön ligger det många vackra fiskebåtar förtöjda. Sjön har förbindelse med havet genom en kanal.

Voulismeni
Voulismeni

Kapell insprängt i berget

Voulismeni
Ännu en kyrka!
Utsikt över Agios Nikolaos
Vid mitt första besök i Agios Nikolaos hann jag knappt ser mer än lite av sjön, ta en snabbfika och gå på toaletten. Det var nämligen i samband med utflykten till Spinalonga som vi fick lite tid i Agios Nikolaos. Närmare bestämt 45 minuter. Men det var inte mycket att hurra för då vi skulle ta oss från båten till centrum och sedan till ett busstorg och hitta bussen...

Andra gången jag var i Agios Nikolaos var då vi hade hyrbil och vi varit i Zeus födelsegrotta. Då hann jag se lite mer av staden, men jag var samtidigt väldigt väldigt varm och ville bara hinka i mig kall dryck och bada... Och det blev ett dopp. I havet. I sjön vågade vi förstås inte bada...

Inga kommentarer: