fredag 17 oktober 2014

Kramar ur det sista ur den där Kretaresan...

Här kommer ett sista inlägg från Kreta med lite random bilder som liksom blivit över, förutom de sista bilderna, men det kommer jag till lite senare.

Som ni vet (om ni läst de tidigare Kretainläggen) så hade vi hyrbil i två dagar. Under de här två dagarna så åkte vi bland bergen och njöt av desamma, av utsikterna, åt god mat, badade vid en underbar sandstrand, undersökte Zeus födelsegrotta och såg jag vet inte hur många kyrkor, kapell och kloster. Och vi såg hästar, får och getter. Rätt var det var så sprang det en get på vägen till och med! Inte brydde de sig om några stängsel inte.
Bilderna här nedan är utsikten vi hade från restaurangen i Hersonissos. Restaurangen låg alldeles vid vattnet i närheten av hamnen och den venetianska fästningen.


Som jag skrev lite högre upp, överallt stötte vi på kyrkor, kapell och kloster. Det här var ett kapell som bara står där, mitt ute i ingenstans!


Näst sista soldagen tillbringade vi på Nemos Beach i Stalis, och här hittade en urgullig katt, som helt enkelt lagt beslag på en av stolarna.


Jag kan ju inte ha skrivit en massa inlägg om Kretaresan utan att ha åtminstone en bild över poolområdet, sett från vår balkong!

Vi var inne i Hersonissos ytterligare en kväll och fick se en helt underbar solnedgång!


Den här bilden nedan är utsikten på väg till Stalis.

Som jag nämnde allra högst upp i inlägget så var det några bilder som egentligen skulle kunna få ett litet inlägg, men de får helt enkelt vara med här. Och det är bilderna på Toplouklostret.

Moni Toplou har som de flesta andra kloster på ön en stram fasad. Men låt dig inte luras av det, för liksom många andra grekiska kloster befästes Toplou till skydd mot banditer under medeltiden. Väl innanför murarna öppnar sig en värld av stilla, blomstrande innergårdar och korsgångar. Klosterkyrkan rymmer ett av Kretas viktigaste religiösa verk, ikonen Du är mäktig, Herre av Ioanna Kornaros.

Helt förståeligt är det inträdesavgift till klostret, men då jag inte var rätt klädd och jag faktiskt ville hem då jag visste att vi hade en lång bilresa framför oss så valde jag att avstå att gå in, även om C frågade. Flera gånger till och med.



Det här är vad jag har från Kreta. Och jag kommer minnas den här semesterresan länge och väl, och nu i vinter när jag ligger under filten och fryser ska jag tänka tillbaka på de här dagarna och hur jag emellanåt klagade på värmen!

Om jag kan tänka mig att åka tillbaka till Kreta? Japp det kan jag!

Inga kommentarer: