söndag 5 oktober 2014

Maliapalatset

Jag är ju inte den som gärna missar en arkeologisk lämning. Och om denna arkeologiska lämning inte bara befinner sig på samma grekiska ö som jag befinner mig på utan inom radien av nån mil ifrån där jag är, och vi har tillgång till bil. Ja, då är det ju dumt att inte ta chansen! Ja i alla fall om ni frågar mig. Syrran var väl från början inte så jättepigg på att trampa omkring bland en hög med stenar precis. Inte när man kan ligga på stranden i alla fall... Men, nu frågade syrran och C om det var något jag ville se nu när vi ändå hade bil, och då jag upptäckt palatset i samband med den där lilla turen med turisttåget som vi var på i början av min semester så ville jag gärna dit... Så i samband med vår roadtrip till Vaistranden så blev det ett stopp vid Maliapalatset...
Förvaringsrum
Om jag inte minns fel...


Här, liksom vid Knossos så har det funnits flera palats. Det första byggdes omkring 1900 f.Kr (stenåldern i Sverige), och anledningen till att man började bygga ett palats här var ju för att det redan bodde människor i området. Det här första palatset förstördes i en jordbävning omkring 1700 f.Kr., men man beslöt sig för att bygga upp det igen omkring 1650 f.Kr. Det här palatset fick stå uppe i ca 200 år innan det förstördes för gott. Palatset, eller lämningarna av det föll i glömska och hittades inte förrän 1915! Inne i området finns det ett litet "museum" som berättar om palatsets historia och om utgrävningarna. Dessvärre minns jag inte så mycket mer än att det hittades 1915 och att det var en fransk arkeolog som började gräva ut här.

Det här palatset var det tredje största minoiska palatset, med en yta på 7 500 kvadratmeter. Knossos var förstås det största. Ska man tro på den grekiska mytologin så regerade Zeus och Europas tredje son - Sarpedon här. Han var då bror till kung Minos (Knossos). Det ska ha varit två våningar högt och påminner mycket om Knossos med en öppen gård i mitten, rum för gudadyrkan, förråd, kungliga gemak, "loggia", teater mm.
Många murar är det

Ett myller av rum...

Trappan upp mot loggian

Altaret
Maliapalatset är långtifrån lika exploaterat som Knossos, och det vete 17 om jag inte uppskattade det här besöket mer. Detta trots att den enda handledning vi fick var en liten folder med kort information på engelska. Ingen guide hade vi med oss heller. Men i och med att ingenting är uppbyggt här, utan det "enda" man ser är liksom grundmurarna så känns det mer äkta. Men, det är såklart för att jag vet att Knossos är rekonstruerat.
En av vägarna till palatset
Lite mer lämningar

Låt mig presentera:
"Man i hatt"
Östra förrådsrummen

Då en i sällskapet behövde uppsöka toaletten innan vi for vidare mot Vai så passade jag på att fråga lite om Maliapalatset och jag undrade då bla hur det kom sig att man inte hittade det här förrän 1915? Jag fick då svaret att det var odlingar här och att det var en bonde som upptäckte det hela då han var ute och plöjde sin åker! Än idag hittar man lämningar från det här palatset. Och man får inte ens plantera ett träd i sin trädgård utan att myndigheterna måste komma och kolla så man inte har någon lämning där hemma. Jag fick också veta att man fortfarande håller på att gräva ut i området.

En ganska nöjd besökare!
Synd bara att jag var tvungen att dra ner
solhatten så långt...

Palatset ligger ca 3 km utanför badorten Malia och det är lättillgängligt med bil eller cykel... Vad vi saknade var dock en skylt från "stora" vägen när vi kom Malia. Nu visste vi var vi skulle svänga av för vi var nämligen förbi dagen innan då vi kom från andra hållet. Kommer man däremot från Agios Nikoaloshållet så finns det en skylt.

Inga kommentarer: