onsdag 24 november 2010

Luxor

En annan utflykt som jag var iväg på under min tid i Egypten var till Luxor. Luxor, som grundades på ruinerna av Egyptens forntida huvudstad Thebe är idag ett oerhört populärt besöksmål! Under den här utflykten besökte vi Karnaktemplet, Konungarnas Dal, Hatschepsuts dödstempel och en alabasterbutik.

Dagens första stopp i Luxor var vid det fantastiska Karnaktemplet som började att byggas ca 2000 f.Kr. består egentligen av 10 tempel och byggdestill guden AmunRe - den allra viktigaste guden i Egypten. Här finns statyer, vackra pelare, obelisker m.m.



Efter stoppet i Karnaktemplet var det lunch vid Nilens strand och sedan åkte vi båt över Nilen till den västra sidan och Konungarnas Dal, som är den största och meds kända samling av kungliga gravar. Anledningen till att man byggde gravarna i bergen var att de skulle skyddas mot gravplundrare. Det gick inte så bra... Det är även här som man 1922 hittade Tutanchamons grav, helt orörd! Tyvärr får man inte fota inne gravkamrarna så jag har inga bilder att visa där inifrån.

Under tiden jag var i Egypten så hade man precis öppnat Tutanchamons grav, eller rättare sagt, man hade lagt tillbaka honom i sin grav, och självklart var jag tvungen att ta chansen att gå ner i hans gravkammare och titta lite på honom... I Konungarnas Dal finns det 63 gravar, eller rättare sagt man har hittills hittat 63 gravar. Det kan mycket väl finnas fler gravar i området! Den första faraon som begravdes här var Thutmosis I (som dog omkr 1490 f.Kr.), och hans grav hittades först 1820.


Nästa stopp var vid Hatschepsuts, den första kvinnliga faraons, magnifika dödstempel. Hon kombinerade sitt palats med sin gravplats, som är någonstans inne i berget... Dagens näst sista stopp var sedan vid en alabasterbutik. Det är faktiskt bara härifrån Luxor som man får kalla det alabaster, och produkterna måste vara handgjorda, annars stänger myndigheterna verksamheten. Det är faktiskt samma gruva idag som man använder sig av som när man upptäckte alabasterfyndigheten!

Sista stoppet innan hemfärden var vid Memnonstatyerna. Dessa tillhörde från början Amenhotebs dödstempel som gradvis blev förstört av översvämningar och plundringar. Statyerna som är ca 20 meter höga är uthuggna ur ett jättelikt stycke sandsten.
Första gången jag var i Luxor var jag inte så jätteimpad, det var nog helt enkelt för många intryck för mej. För andra gången jag var där så njöt jag desto mer all spännande historia som finns i Luxor!

Den största nackdelen med resan är alla försäljare som är vid varje sevärdhet, de fullkomligt kastar sig över en, och tar inte gärna ett nej som svar...

Inga kommentarer: