fredag 26 november 2010

Knäbäckshusen

Knäbäckshusen på Österlen har en ganska speciell historia. Byn Knäbäckshusen låg nämligen tidigare i norra delen av Haväng, vid Knäbäcken. Anledningen till att byn flyttade var att svenska försvarsmakten ville utvidga Ravlunda Skjutfält på 1950-talet, och då köpte man helt enkelt ut byn, flyttade den till andra sidan av Stenshuvud!

Här finner man korsvirkes hus med vasstak, inramade av rosor och vågbrus, längs en smal bygata.

Nedanför husen hittar man kanske en av Skånes vackraste stränder! Den ligger i alla fall högt upp på min lista över skånska stränder! Den är inte speciellt bred, och när jag besökte stranden första gången så var det högvatten (och mycket vågor), så stranden var i princip helt obefintlig, istället solade man uppe på strandbanken!

Stranden är inte "utmärkt" på några kartor, så hade vi inte pratat om Knäbäckshusen i skolan så hade jag nog aldrig hittat dit.



Vid "strandkanten" finns det fem stycken "ålabodar", byggda enligt förlagor från gamla Knäbäck, två av dessa tillhör Rörums församling. En av dessa två inrymmer S:t Nicolai kapell. Kapellet är mycket populär för dop och bröllop. Kapellet är öppen dygnet runt, året om.


Knäbäckshusen passar för en liten utflykt året om. Alla årstider har sin charm. På sommaren är det mer eller mindre fullknôkat med folk, medan det under övriga årstider är betydligt lugnare, men jag har då aldrig varit helt ensam på plats. Jag har alltid mött några vandrare längs stranden...

Hitta hit: Knäbäckshusen ligger i höjd med Rörum på Österlen, mellan Simrishamn och Kivik. Skyltat från väg 9.

Inga kommentarer: