fredag 19 november 2010

Haväng

Haväng på Österlen, är ett av mina små paradis här på jorden. Nu är väl inte jag den mest beresta människan i vårt land, men ändå. Det är något magiskt över området. Det råder ett lugn, som i normala fall förmodligen skulle göra mig än mer stressad, men, här faller all stress av mej, och jag kan bara vara...


Här finns den s.k. Havängsdösen, en stendös från yngre stenåldern (ca 5 500 år gammal). Vilket naturligtvis var orsaken till mitt första besök vid Haväng! Men jag blev så betagen av atmosfären i sig! Och utsikten, med Stenshuvud i söder och Ålakusten i norr...


Längs med den s.k. landborgsbranten" hittar man stora "betongmonument", det är rester av den s.k. "Per-Albinlinjen", ett försvarsverk från andra världskriget. Dessa kan ses längs hela den skånska kusten från Båstan i nordväst och upp till mellersta Blekinge.

Här finns även en sandstrand, men det är ganska kraftiga strömmar, så man får vara försiktig om man vill bada!

Haväng "tillhör" idag Ravlunda Skjutfält, så ibland kan området vara avstängt. För att veta när området är avstängt rekommenderas Försvarsmaktens hemsida.

Tillgängligt? Året om, förutom vid militärövningar.

Hitta hit? Haväng, ligger mellan Brösarp och Kivik, skyltat från väg 9.

Inga kommentarer: