lördag 3 september 2016

Skeppssättning i Borgholm

Utmed väg 136, ungefär mittemot bilprovningen (Besikta), så finns det en skeppssättning. Jag har sett de här stenarna i många år, men det har av någon anledning inte blivit av att jag besökt området. När jag och syrran var på husbilssemester 2014 sade jag att jag skulle cykla dit från campingen i Borgholm. Men, när det väl kom till kritan så blev det aldrig av. Cykelturen till Borgholms slottsruin tog väl musten ur mig. Men, nu när jag var på Öland med mor och far, och det var jag som rattade bilen, så tog jag beslutet att det minsann var dags för ett snabbstopp! 

Jag har inte hittat någon direkt information om den. Det finns ingen skylt vid själva fornlämningen. Det kan hända att det finns en skylt på Vikingavägen, men jag kom från ett helt annat håll, och med mor och far väntades i bilen så hade jag inte riktigt tid att springa runt och leta efter en eventuell skylt. Men, Fornsök på Riksantikvarieämbetets hemsida är en guldgruva!

Skeppssättningen är 16 x 4 meter stor, och består av 19 resta gråstenar som är mellan 0,5-1,5 meter höga och 0,6-0,8 meter tjocka. 


Fornlämningar i form av skeppssättningar brukar vara från järnåldern, och denna är med all sannolikhet det också.
I anslutning till skeppssättningen finns det en rest gråsten som är 1,45 meter hög, 1,1 meter bred och 0,8 meter tjock. 


Vägbeskrivning Skeppssättningen ligger utmed väg 136. Jag valde att parkera bilen vid Besikta Bilprovning på Runvägen och sedan gick jag bara över väg 136 helt enkelt.

Senaste besöksdatum 20 augusti 2016

Inga kommentarer: