tisdag 6 september 2016

Degerrörsbacken

I många många år har jag i Torslunda på Öland, sett en skylt med sevärdhetskringlan på med texten "Degerrörsbacken". Nu när jag var på Öland med mor och far så passade jag på att ta en liten tur dit.

Degerrörsbacken är ett naturreservat öster om Torslunda på Öland. Naturreservatet hålls öppet med hjälp av bete. Här finns endast ett glest trädskikt som består av framför allt ek. I buskskiktet är det enen som dominerar. I naturreservatet finns det ett stort inslag av orkidéer som grönvit nattviol, S:t Pers nycklar, Adam och Eva samt krutbrännare.









Inom området finns det ett järnåldersgravfält bestående av cirka 30 fornlämningar. Dessa utgörs av 20 runda stensättningar, fyra rektangulära stensättningar, fem oregelbundna stensättningar och en stensträng. Innan jag satte mig i bilen och for iväg så gjorde jag självklart en snabbgoogling på platsen och kunde då läsa att här finns ett järnåldersgravfält, och då var det inget svårt beslut alls att åka dit!
 
 
 

Vägbeskrivning Vid Torslunda kyrka följ skyltarna mot Degerrörsbacken och Kåtorp. Efter 1,3 kilometer sväng mot norr och följ blå skylt mot Degerrörsbacken. Det finns en liten parkering intill vägen.

Senaste besöksdatum
20 augusti 2016

Inga kommentarer: