torsdag 26 maj 2016

Den stora Amsterdamresan, dag 9. Schleswig-Nyborg

På den nionde dagen tog vi sikte mot Danmark och Stora Bältbron. Men först blev det ytterligare ett besök på Scandinavian Park. Efter att ha fått handlat lite, for vi ut på motorvägen igen, vi tog oss igenom gränskontrollen in till Danmark utan problem. Framåt lunchtid rullade vi in i Odense.

Odense är Danmarks tredje största stad och Fyns största. Odenses historia sträcker sig längre bakåt än vikingatiden och är en av Danmarks äldsta städer. Namnet Odense? Ja det kommer ju (självklart) från den gamle asaguden Oden. Odense kommer från Odins Vi, ungefär "Odens helgedom". Här finns mycket att se och upptäcka. Idag är väl Odense mest känd som H.C. Andersens födelseort.

Planen med vårt besök i Odense var att käka lunch. Men, är man i Odense, så måste man ju faktiskt spana in H.C. Andersens födelsehus. Så är det bara. Men, vi var alla tre hungriga så efter att vi efter lite velande hittade en parkeringsruta till vår husbil så promenerade vi in i city, för att först och främst leta upp en restaurang.

På vägen mot mat passerade vi bl.a. en kyrka, som jag nu i efterhand har konstaterat var S:t Albani kyrka, en romersk-katolsk kyrka. Den är uppförd i gotisk stil med en portal i romansk stil. Kyrkan började byggas 1906 och invigdes 25 oktober 1908 av biskop Johannes von Euch. Tornet är 54 meter högt.
S:t Albani kyrka
Intill S:t Albani kyrka noterade jag en byggnad som starkt påminde om en klosterbyggnad och visst är det så. År 1716 grundade Karen Brahe ett nunnekloster för ogifta danska adliga kvinnor. Det fungerade som ett kloster ända fram till 1972. Huvudbyggnaden var på 1500-talet en del av ett biskopspalats.

Klosterbyggnad
Albanikyrkan, och en ruin, jag skulle spana in lite närmare,
men helt glömde av...
Vi gick förbi Rådhuset från 1880-talet. Redan 1480 fanns det ett rådhus här, men på 1800-talet ansågs det vara fult och man byggde således ett nytt. Kikar man noggrant så ser man att det är uppfört i en italiensk-gotisk stil.

Rådhuset
Vi hittade en restaurang som föll oss alla i smaken. Det var en mexikansk restaurang. Vi blev alla tre mätta och belåtna. I närheten av restaurangen såg jag ytterligare en byggnad som såg klosterliknande ut. Denna gången var det Odense gråbrödrakloster jag fått syn på. Klostret grundades 1539, men redan på 1270-talet hade kung Erik Klippinge skänkt sin kungsgård till gråbröderna. Det var Danmarks största franciskanerkloster. Idag är det lägenheter här!

F.d. Gråbrödraklostret
Nu var det dags att leta rätt på H. C. Andersens födelsehus minsann. Och till slut hittade vi det! Vi besökte aldrig själva huset som idag är museum, utan vi nöjde oss med att spana på det från utsidan. Jag tror att de allra flesta känner till H. C. Andersen som föddes här i Odense 1805. Han föddes i en fattig skomakarfamilj, men lyckades trots detta och en problematisk skolgång, med sin dröm, att bli författare. Han skrev inte mindre än 200 sagor men även 1000 dikter, 6 romaner och 50 skådespel. Hans verk är översatta till nära 150 språk!

Simrishamnskänsla i Odense!
H. C. Andersens födelsehus
Fönsterspegling
När vi hade kollat klart på huset gick vi tillbaka till husbilen och på vägen gick vi förbi fattigskolan där H.C. Andersen gått samt H. C. Andersen Have (park). Nu hade vi inte så långt kvar till vår övernattningsplats, Nyborg Strandcamping, alldeles intill Stora Bältbron.

Mer Skånekänsla
Ett hus som pockade på min uppmärksamhet
Fattigskolan som H. C. Andersen gick i.

H. C. Andersen Have
Efter incheckningen tog vi det lugnt resten av eftermiddagen och kvällen. Solen sken, men det blåste lite väl mycket för att, åtminstone jag, skulle njuta riktigt ordentligt.

Hyfsad plats på Nyborgs Strandcamping!
Nyborgs Strandcamping
Syrran ska spana in stranden!
Stora Bältbron!
Dagen därpå, dag 10 på vår resa var det dags att lämna Danmark och återvända till Sverige. Efter frukosten lämnade vi då Fyn och for över Stora Bältbron och sedan vidare till Köpenhamn och Öresundsbron. Gränskontrollen var inga problem. Vi behövde bara visa våra körkort, och sedan var det bara att köra på hemåt.

Jag blev avsläppt i Göteborg, där jag sedan tog Bus4You hem till Jönköping.

Det har varit en helt fantastisk resa, som jag är så otroligt tacksam för att få vara med på. Vilka minnen och vilka platser jag fått uppleva. Nästa husbilsresa blir till Dalarna i midsommar!