tisdag 17 maj 2016

Den stora Amsterdamresan 2016, dag 3. Bremerhaven-Lisse

Dag 3 gick utmed lite mindre vägar genom Tyskland och genom flera fina små samhällen innan vi till slut passerade gränsen och in i Nederländerna.
Någonstans mellan Bremerhaven och gränsen till Nederländerna
Så fort vi passerat gränsen så började jag leta efter väderkvarnar och tulpanfält… Efter ca 20 minuter såg jag den första kvarnen. Tulpanfälten dröjde det lite längre innan vi såg.
Där är den, resans första kvarn i Nederländerna.
På vår väg ner mot Amsterdam valde vi att köra utmed Nordsjövallen, eller Afsluitdijk, som det heter på holländska. Det är en 32 km lång och ca 90 m bred vall, eller dammbyggnad som skiljer Nordsjön från IJsselmeer. Planer på en sådan vall fanns redan 1891, men det skulle dröja till 1920 innan det blev verklighet. Nordsjövallen var färdigställd 1933. Mycket av arbetet utfördes för han av arbetslösa som blev ditkommenderade. Vid varje ände av vallen finns det flera dammluckor.
Nordsjövallen
Syrran hade spanat in en plats vid Nordsjövallen, där det ska finnas parkering, restaurang och fin utsikt. Så självklart blev det ett stopp när vi kom till denna plats. Då det var lunchtid beslöt vi oss för att äta lunch här. Efter viss språkförbistring så lyckades vi till slut tyda menyn som bara fanns på holländska (det kan hända att vi körde på säkra kort, hamburgare och toast).
Nordsjövallen, norrut
Vid Nordsjövallen
Restaurang och utsiktstorn
När vi var på väg tillbaka till husbilen för avfärd mot ställplatsen söder om Amsterdam, ser vi hur det tjocknar till längre bort på motorvägen, i den riktningen vi skulle åt. Det visar sig vara stopp ett par kilometer längre fram. Ganska snart är kön bortanför där vi står. Som tur är så står vi på en parkering och vi är inte fast i själva kön. Syrran hör några prata om vad som kan ha hänt, vi trodde på trafikolycka, för det såg ut som att det rök längre bort, och hon lyckades förstå ordet sluss i alla fall. Hon pekade på de hon hört prata och jag gick fram och frågade om de pratade engelska och om de kanske visste vad som hänt? Jag fick då veta att en slussport fastnat. Det händer tydligen några gånger per år, och oftast när det är varmt. Efter en paus på totalt 2,5 timme för oss så kunde vi sedan åka vidare.
Stopp på motorvägen
Monument över byggandet av Nordsjövallen
Vi åkte genom Amsterdams utkanter, söderut och nu minsann fick vi syn på våra tulpanfält! Innan vi kom fram till vår ställplats så passerade vi Amsterdams flygplats, Schipol.
Tulpanfält!
Schiphol
Ställplatsen som syrran snokat reda på ligger på en bondgård, ca 7 km från Keukenhof, blomsterparken som är ett av våra huvudmål med resan. Här har familjen Roubus upplåtit en del av sin mark till husbilar. Och Het Groene Hart ligger helt perfekt till om man ska till t.ex. Keukenhof. På ställplatsen finns det (naturligtvis) elplatser, toaletter och dusch och till min stora glädje – wifi. På ägorna finns det inte helt otippat tulpanfält.
Ställplatsen, Het Groene Hart
Tulpanfältet vid ställplatsen
Vi var alla tre lite småsega och det var skönt att bara sitta utanför husbilen i solen och slappa. Till middag/kvällsmat blev det korv och potatissallad. Syrran och C spelade lite yatzy på kvällen, men jag stod över. Jag valde att läsa lite i Anne Franks dagbok, som jag faktiskt inte läst tidigare. Det blev en relativt tidig kväll för oss alla tre.