fredag 20 maj 2016

Den stora Amsterdamresan 2016, dag 6. Amsterdam (dag 2).

Den sjätte dagen, eller dag två i Amsterdam krävde att vi gick upp lite tidigare än vi gjorde dagen innan. Anledningen berodde på att vi fixat biljetter till Anne Franks Hus, och vårt insläpp var mellan 8.45-9.00. Denna dag tog vi bussen in till city, och då vi inte kollat upp hur lång tid det skulle ta, så var vi framme i väldigt god tid. Så vi passade på att ta en liten promenad kring Anne Franks Hus. Och vi spanade bl.a. in Westerkerk från utsidan. Jag kollade inte ens om den mot all förmodan skulle vara öppen så tidigt.

Westerkerk
Westerkerk
Westerkerk och Anne Franks hus
Vi ställde oss i kön vid 8.30, och strax därefter fick vi veta att vi, tillsammans med 5-6 andra personer, faktiskt kunde komma in även om det inte var vår tur än. Men, det höll på att gå riktigt illa. Jag som emellanåt är mer än lovligt förvirrad, hörde bara att vi skulle scanna våra biljetter. Så jag gjorde just det. Men, det visade sig naturligtvis att det var personalen som skulle göra det. Så när personalen väl dök upp så stod det på hennes dator att biljetterna redan var nyttjade. Så vi blev hänvisade till en specialkassa. Jag fick i alla fall förklarat mitt dumma misstag och vi kom in på museet.

Det är ett oerhört tungt besök, men ack så viktigt. Vi får inte glömma vad som hände under andra världskriget. Jag hade faktiskt inte läst Anne Franks dagbok innan besöket, men jag höll på med den. Och det var speciellt att få se utrymmena som Anne tillbringade ungefär två år i...

Anne Franks Hus

Efter vårt besök i Anne Franks hus, så hade vi ställt in siktet på van Gogh-museet. Vi gick till närmsta hållplats och kollade in vilka bussar och spårvagnar som gick därifrån till Museumplein, dit vi skulle. Vi hoppade på den första bussen som vi visste gick till Museumplein, men det visade sig att våra Amsterdamkort faktiskt inte gällde på denna buss. Men chauffören var schysst och lät oss åka med. Det visade sig att det är flera företag som sköter lokaltrafiken i Amsterdam.

Jag erkänner att jag inte kände för att besöka van Gogh-museet, men så här i efterhand är jag glad att jag inte protesterade. Det är ändå rätt häftigt att få se denna gigants originalverk. Vi var beredda på att det skulle vara lång kö, men då vi hade våra Amsterdamkort så kunde vi ställa oss i en specialkö och det tog inte många minuter förrän vi fått våra entrébiljetter.

Entrékassan och kön till densamma. Till höger
skymtar själva museet.
Det är generellt fotoförbud inne på museet,
men det finns speciella fotozoner...
Efter besöket på van Goghmuseet var det lunchdags, och efter att vi spanat in, och ratat caféet/restaurangen på museet så blev det en hamburgare i ett stånd mellan van Goghmuseet och Rijksmuseet.

När vi fått lite näring i oss var det dags att fota den berömda I amsterdamskylten samt bege oss till Rijksmuseum. Och vi var inte ensamma om att vilja fota den där skylten. Jag var inte så jättenoga med det här museet heller faktiskt. Men, enligt en i sällskapet så fick vi andra två veta att om man är i Amsterdam, så MÅSTE man besöka Rijksmuseum. I och med att jag visste att Rembrandts "Nattvakten" finns här, så var det bara att hänga på. ;-)

Väl inne på museet så kände jag mig lite som syrran gjorde när vi besökte Westminster Abbey 2010. Det finns alldeles för mycket att se här! Men, självklart fick jag se "Nattvakten", men även Vermeers "Kökspigan".
I amsterdam, och Rijksmuseum
Copyright: Jenny Karlsson
Jag vid skylten...
Copyright: Jenny Karlsson
Rembrandts "Nattvakten"
När vi kände oss klara med Rijksmuseum var det dags att dra sig in mot city igen, då jag hade önskemål om att få besöka Amsterdam Museum och Begijnhof. Men, innan dess, var det ett besök på Blomstermarknaden. Det är också tydligen något man måste se. ;-) Såvi halade fram kartan, lokaliserade oss, och spanade in vart vi skulle någonstans, och sedan strosade vi längs Amsterdams gator mot Bloemenmarkt.

Typiska Amsterdamhus
Precis intill Blomstermarknaden finns det en byggnad som fångade mitt intresse. Jag trodde det var en gammal kyrka, men när jag googlat lite så har jag fått veta att det är Munttoren. Munttoren är från början en del av den medeltida stadsmuren. Munttoren var en del av Regulierspoort som bestod av ett torn på varje sida. Porten uppfördes mellan 1480 och 1487. 1618 utbröt en eldsvåda och porten brann ned. Det enda som klarade sig var vakthuset och en del av det västra tornet. Munttoren återuppbyggdes i en "Amsterdam renässansstil" ca 1620. På 1600-talet användes tornet till att prägla mynt, därav namnet. Spiran är designad av Hendrick de Keyser. Tornet har 38 klockor som spelar var 15:e minut.
Munttoren. 
Bloemenmarkt - blomstermarknaden, hittar man vid kanalen Singel, och är världens enda flytande blomstermarknad. Här finns ett 20-tal butiker som alla ligger på pråmar i Singel. På marknaden som funnits sedan 1862 kan man köpa fröer, lökar och blommor.

Bloemenmarkt sett från Singel
Bloemenmarkt
Det här huset med alla fönsterluckor
uppmärksammade vi förstås.
Har man ingen balkong, kan man sitta i
fönstret och läsa!
När vi gått genom hela marknaden var målet Begijnhof, men vi hamnade lite fel och hamnade istället vid Amsterdam Museum, så vi tog besöket där först.

Amsterdams stadsvapen
Amsterdam Museum får man ta del av Amsterdams historia i olika utställningar. Själva museet är inrymt i ett gammalt barnhem. Redan på medeltiden fanns det på platsen för Amsterdam Museum ett kloster. 1578 gjordes klostret om till ett barnhem. Det fungerade som barnhem mellan 1580 och 1960! Och någonstans i museet ska det finnas en utställning om detta med, men mig veterligen hittade vi inte denna... Jag vet dock att vi var inne i ett rum, där det stod att barnhemmets typ styrelse satt och fattade beslut... Det här kan nog vara ett mycket trevligt museum, men dessvärre var även jag, som ju propsat på att gå hit trött när vi väl kom hit. Så inte ens jag orkade engagera mig jättemycket. Om det blir någon mer tur till Amsterdam, så ska jag tillbaka, men förlägga besöket tidigare på dagen. Jag orkade knappt ens fota inne på museet. Då är jag trött...

En av ingångarna till museet.
En av utställningarna på museet.


Lite småtrötta blev det en fika på museets café innan vi letade rätt på Begijnhof. Trots att denna innergård ligger mitt i stadens brus, är Amsterdams brus och jäkt långt borta. Detta är Amsterdams enda bevarade innergård från medeltiden. Förr hade de flesta kvarter en egen innergård. Runt en gräsplan ligger det många eleganta hus. 1346 grundades denna fridens boning för beginerna, katolska kvinnor som levde i en klosterliknande gemenskap. Den sista beginen dog 1971. Det finns inga ursprungliga byggnader kvar, men här finns ett fascinerande trähus från 1400-talet, en kyrka och ett lönnkapell. Idag är det privatbostäder här, och innergården är öppen för besökare 9-17.

Begijnhof
Begijnhof
Engelse Kerk, Begijnhof
Nu var vi alla tre riktigt sega, och förutom att jag var ute efter någon liten souvenir att köpa hem så var det fokus på mat. Till slut hittade vi en restaurang som passade oss alla tre, och efter en bit mat, var vi alla tre lite mer pigga. Vi styrde nu stegen mot Centralstationen, men det visade sig lättare sagt än gjort. Hela Damtorget var avspärrat. Det visade sig att 4 maj, är en minnesdag för de soldater som dog i andra världskriget, och andra konflikter därefter. Men, det var bara att ta sig runt avspärrningarna och sedan promenera mot centralstationen.


Cykelparkering vid centralstationen
Vi tog bussen tillbaka till campingen, busshållplatsen är bara ca 5 min promenad från campingen, och sedan var det en väldigt lugn kväll för oss alla tre. Dagen därpå var det även tidig uppstigning då avfärden norrut var planerad till 07.00.

Infarten till campingen
Vår lilla husbil på campingen
Det var två mycket fantastiska dagar i Amsterdam, och jag kan helt klart tänka mig att åka tillbaka.
Det kommer separata inlägg om Anne Franks Hus, van Goghmuseet, Rijksmuseet, Amsterdam Museum och Begijnhof.

Besöksdatum: 4 maj

Inga kommentarer: