torsdag 15 oktober 2015

Södra Vings kyrka

Sedan jag hamnade i Småland, så har jag åkt sträckan Jönköping-Göteborg (och omvänt) ett antal gånger med buss då jag emellanåt väljer Swebus eller Bus4You för att ta mig mellan Trollhättan och Jönköping. Vid dessa tillfällen har jag då sett skylten S Vings kyrka utmed RV40 och jag är säker på att det även är en sån där sevärdhetskringla på skylten. Så när den där bilveckan var slut och jag skulle köra till Landvetter (med ett litet i stopp i Gbg först) för att möta upp syrran och C så var det bara att svänga av RV40 när skylten för kyrkan dök upp. Efter några hundra meter (kanske nån kilometer, jag minns inte) så dök det upp en annan skylt som pockade på min uppmärksamhet, det stod nämligen "Slottsruin" på den. Men mer om detta i ett annat inlägg, nu är det ju Södra Vings kyrka som jag ska berätta om.

Södra Vings kyrka


Södra Vings kyrka i Hökerum, Ulricehamns kommun, beskrivs ofta i texter som en av Skara stifts märkligaste. Det är kombinationen av kyrkans höga ålder - äldsta delarna är från 1130-talet, den rika byggnadshistorien och dess dekorativa kyrkokonst som bidrar till detta. För att vara en landsortskyrka ska den här kyrkan vara väldigt rikt utsmyckad. Dessvärre kom jag inte in i kyrkan då man pga av förstörelse valt att bara ha kyrkan öppen en dag i veckan och ett par timmar. Eftersom det var några månader sedan jag var där så minns jag inte exakt vad det stod, men jag var INTE där vid rätt tid. Visst, jag tror att jag skulle kunna ha ringt en person så kom den och öppnade, men jag hade inte riktigt den tiden...

Södra Vings kyrka

Kyrkan uppfördes som jag skrev i början av 1100-talet, men har under århundradenas lopp byggts om och till. Det ursprungliga koret raserades någon gång under andra halvan av 1200-talet, och ersattes efter det med det nuvarande koret som är i gotisk stil. Långhusets innertak fick kryssvalv och kalkmålningar under 1400-talet, sakristian byggdes på 1600-talet och på 1700-talet utökades kyrkan med tornet och långhuset förlängdes västerut.

En liten liten del av kyrkogården.
Kyrkan skymtar där i bakgrunden

Gravsten

Hade jag kommit in i kyrkan så hade jag kunnat se ett altare med huggna sandstenskvader som härstammar från medeltiden, en Mariabild i sengotisk stil, som är en rest av ett altarskåp från 1400-talet. Vidare hade jag få se predikstolen i barockstil från 1600-talet och en herrskapsläktare från 1700-talet. Men nu kom jag inte in och jag hade ändå lite "tidspress", vilket aldrig är bra när man är på utflykt, så det blev bara en kort promenad på kyrkogården i hopp om att få en bra bild på kyrkan. Detta var dock inte så jättelätt. Det är många träd runtomkring kyrkan... Jag har i alla fall fått blodad tand och vill tillbaka till kyrkan, och då ska jag ha kollat upp öppettiderna ordentligt.

Inga kommentarer: